Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vilken roll spelar influencers i det amerikanska presidentvalet?

Publicerad: 19 Oktober 2020, 12:37

Med en bild ökade Kylie Jenner besökstrafiken till registreringssajten vote.org med 1500 procent. Trots det har kandidaterna varit försiktiga med sina influencersamarbeten. Karin Winther, digital strateg på Wolst & Winther, tar en titt på varför.


Nu börjar det dra ihop sig inför presidentvalet i USA och intensiteten ökar förstås ju närmare valdagen vi kommer. Valdeltagandet är generellt sett lågt i USA, där förra presidentvalet visade på ett historiskt lågt valdeltagande, det lägsta på över 20 år. (Då röstade bara ca 55% av landets röstberättigade befolkning, vilket betydde att enbart ca 25% la sin röst på Trump). En naturlig konsekvens av detta blir att det läggs mycket krut på att få folk att rösta överhuvudtaget.

När det kommer till att få unga att engagera sig i valet drar i alla fall Instagrams tyngsta influencer sitt strå till stacken. Med den lätt humoristiska kombinationen bikiniporträtt och bildtexten ”but are you registetered to vote?[…]” uppmanade Kylie Jenner nyligen sina 198 miljoner följare att registrera sig i tid inför valdagen den 3 november.

Inlägget ledde till en 1500% ökning i antalet besökare på röstregistreringssajten Vote.org som Jenner länkade till. (På sin Insta Story gjorde hon också en pedagogisk genomgång om hur man går till väga för att rösta, som är en byråkratisk mardröm för många amerikaner – särskilt unga).

I ett extremt polariserat land som USA år 2020 är det inte helt självklart för influencers att ta steget längre och aktivt stötta en enskild kandidat. Å ena sidan kan det kan vara förenat med risk och en oro för att alienera delar av sin publik. Å andra sidan finns det ett stort tryck på influencers att välja sida, just på grund av att situationen är så polariserad. Yngre generationer, som Gen Z och Millenials, har ett stort politiskt engagemang och ställer allt oftare krav på transparens, där de förväntar sig att en profil ska bekänna politisk färg. Det här är en trend som syntes tydligt under Black Lives Matter – och det är lika tydligt kopplat till presidentvalet.

När det kommer till betalda samarbeten mellan presidentkandidaterna och influencers är det ett ovanligt fenomen i valrörelsen. Under primärvalet, när demokraterna skulle välja sin kandidat) dök dock upp flera exempel från bland annat Michael Bloomberg och Cory Booker.

Att betalda samarbeten med influencers lyst med sin frånvaro under själva presidentvalskampanjen har sina skäl. Inte minst för att frågan om autenticitet ställs på ända. För att ett samarbete ska bli framgångsrikt måste det kännas autentiskt. Och frågan är huruvida ett betalt samarbete, där transaktionen bygger på att en influencer ger sitt stöd till en viss presidentkandidat i utbyte mot ett arvode, överhuvudtaget kan betraktas som genuint?

Däremot finns det en betydligt större satsning på organiska samarbeten, åtminstone från Demokraternas sida. Tittar man närmare på Joe Bidens kampanj har man lagt fokus på nischade influencers genom en rad livesända samtal på Instagram, Youtube och Facebook för att nå ut med sitt budskap till en ny – och yngre – publik.

Syftet med den här strategin är förstås att nå millenials och gen Z, som brinner för sakfrågor snarare än partipolitik. Då fokuserar man på att lyfta särskilda frågor som engagerar ett visst segment av yngre väljare, via en profil med trovärdighet i ämnet och en kanal som når en likasinnad publik.

Vid sidan av att kommunicera med yngre målgrupper genom att adressera deras hjärtefrågor, på plattformar de själva föredrar, är detta också ett tecken på hur det traditionella amerikanska valkampanjandet förändrats i och med pandemin. De klassiska, stora evenemangen och fysiska möten med väljare har blivit omöjliga. Istället utspelar sig valrörelsen, i större utsträckning än någonsin, på internet.

Karin Winther, digital strateg, Wolst & Winther

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om här i bloggen! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.