Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vill du bli rik och berömd?

Publicerad: 25 oktober 2017, 08:34

Att tro på det man gör är det som skiljer ett bra jobb från ett dåligt. Men det går att fuska också, skriver Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Än en gång hade det gamla gänget samlats. Vi som under flera år tidigare brukade mötas, stötas och stöttas en gång i månaden med våra försök till bokmanus. Till sittningarna med skrivarkursen hasade man med den dualistiska känslan av att vara inbokad för dubbel rotfyllning på sin födelsedag.

Den här kvällen hade ytterligare en kurskamrat releaseparty för sin senaste roman. om vanligt ett kärt återseende av dessa en gång främmande människor men som genom sina texter kommit dig nära. Som försiktigt släppt in dig i sina trädgårdar av ord, som tillåtit oss andra att riva och slita i den skira väv ett nyskrivet kapitel utgör. Några hade kommit och gått, men kärnan i denna härdade skara hade skrivit sig fram till att bli habila berättare. Några mer än så.

En kvinna stod ut från oss övriga. Hennes romantexter flöt fram i säregna observationer av mänskliga beteenden, mjukt berättade med mängder av poetiska mellanrum där du själv kände dig manad att fylla i med egna ord. Eller bara låta tomrummen vara för att de blev vackra genom de skulpterade stavelser som omgav dem. Det fanns aldrig någon omisskännlig början eller ett tydligt slut. Hennes ord trillade fram, oftast med en silvertunn ton av humor bakom dem.

"Har du kontaktat några förlag ännu? Du måste bara skicka in detta!" hade vi och vår berömde skrivarcoach manat denna pensionerade sjubarnsmor genom åren. Så även den här kvällen när vi skålade för en annan skrivarkompis. Reaktionen blev den vanliga. Hon tog en försiktig klunk av rödvinet, drog undan en grå hårslinga från ögonen och sa: "Äh, det skiter jag i. Jag skriver bara för att det är kul, har jag ju sagt."

Samtidigt: En annan kamrat som äntligen fått en bok förlagd efter åtskilliga försök, har intagit en motsatt hållning: "Jag har bytt approach. Jag är råkommersiell. Nu handlar det om att brejka. Och sälja." Man kan inte säga något annat än att han är tydlig. Inget fel i det. Ändå undrar vi som lyssnade till den här i övrigt så begåvade lejonhannen om inte något händer med äktheten när de kommersiella klorna vässas sylvassa. Är sexscenerna där för att förstärka handlingen? Eller känns det som handlingen skapats för att rama in sexet – hud mot hud som säljer i femtio nyanser av grått?

Det handlar inte om vad som är rätt eller inte. Även författare är mottagare av fönsterkuvert från Telia, Vattenfall och MatHem. Även författare behöver ibland köpa nya vinterdäck. Ändå... Knausgård är så ärlig att det svider som nymalet chilipulver i skrevet. Lena Anderssons egenmäktiga förfarande förfärar på riktigt.

Det behöver absolut inte vara självupplevt, tvärtom, beskrivningen av egna upplevelser blir ofta till ett erbarmligt navelskådande där författandet ersätter två års terapi fast förmodligen med sämre resultat. Nej, det är övertygelsen hos berättaren som gör att det bränner till i konsonanternas samlag med vokalerna. Som gör att du inte bara läser boken utan lever i och med den. Du gör det på väg till jobbet, på toa, under måndagsmötet...

Efter ett par år i reklamvärlden lärde jag mig fördelen av att endast presentera kampanjer jag själv trodde på. Först genom att betrakta motsatsen. På Ogilvy & Mather där jag var praktikant, levde man efter parollen "ut med skiten, in med degen". Det gick också bra. Ett tag. Men på kreativa byråer ifrågasatte den ledningen varenda liten brödtext som skrevs. Och då talar vi kanske om en pluttig annons för Polarn & Pyrets randiga pyjamaser, fjärran från en roman om 400 sidor.

Det är där en gammal stöt som jag ser skillnaden idag. Bläddrar du i Guldäggsböcker från förr, känns det i allt från tilltal till bildbeskärning att Hall & Cederquist, Falk & Pihl, Alinder & Co och ett par till avvek från mängden. De drevs av övertygelse i en tid när det gick att tjäna grova pengar på att spruta ur sig skit. Med tiden blev de dock betydligt rikare än kollegorna med dollarsprängda ögonglober. Övertygelse smittar nämligen. Det är inte bara mödosamt att argumentera med en försäljare som är frälst i sin produkt; än svårare är det att pruta på priset.

Men har du brått att brejka och sälja, så ska du få ett hett tips: börja med en titel som gör att folk läser ända hit.

Björn Rietz, copywriter
bjorn@rietz.se

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.