Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Virustider leder till svensk e-handelsinnovation

Publicerad: 30 Mars 2020, 07:36

Livesändningar från lager, liveshopping och utvecklade AR-system. Den minskade fysiska handeln har fått Sveriges e-handlare att utveckla sina tjänster, det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Dagar och veckor av hemisolering har visat sig ha en liten, liten fördel. Den kraftigt minskade fysiska handeln har lett till innovation och flera nya, smarta svenska e-handelstjänster.

Dessa dagar söker jag själv gärna efter mer positiva, skapande nyheter. Så tänkte bjuda er på vad jag lärt mig i veckan om nya typer av e-handelsstöd:

Bambuser har helt gjort om sin affärsidé efter upplevt tryck från e-handelskunder som ville bli personligare. De erbjuder nu en portfölj av stöd för live videosändningar för e-handel. En av användarna är alltid framåtlutade Apotea som nu i Corona-tider livesänder om lagerstatus, produkters egenskaper etc. Med tillhörande köpknappar. En annan är NA-KD som sänder modevisningar och nyinkomna varor live på en del av webbplatsen. Även Stronger kör ”live shopping” på plattformens streamingservice tillsammans med influencern Margaux Dietz.

Numera svenskägda Sayduck håller som bäst på att sälja in sitt AR-stöd med ”fotorealistisk närhet” till olika svenska e-handlare. 100 miljoner konsumenter förväntas handla med stöd av AR online och i butik år 2020, enligt analysföretaget Gartner. Sayducks AR-tjänster, som låter användare placera produkter i sin egen hemmiljö, marknadsförs just nu bland annat till Shopifys runt 800 000 aktiva e-handlare.

Chalmers Ventures Startup Camp-alumnin SalesByte vill göra B2B-försäljningen mer personlig. De har i veckan släppt ett nytt webbaserat verktyg. Tekniken ska låta säljare komma närmare sina potentiella kunder redan under den första digitala kontakten. Även för produkter med högre prislappar. Stödet erbjuder olika typer av rekommendationer, valmöjligheter per produkt och individuellt anpassade prisförslag. Efter ett säljsamtal kan säljaren via plattformen till exempel skicka SMS till kunden med produktlänkar, bild på säljaren och därmed ge ett mer personligt bemötande.

Även Porsche har i veckan uppdaterat sin försäljningstaktik för den nya elmodellen Taycan. Martin Stadhammar på BerntzonBylund berättar att svenska Porsche bedömt att målgruppen för den nya modellen gärna vill handla online. Inte minst i dessa dagar. Hela köpet inklusive hemleverans går sedan denna vecka att slutföra via e-handeln porsche.se.

Ion Kombokis Lancing

En sista god nyhet är inhouse-kampanjen som John Henric släppte tidigare idag. De vet att i Teams, Zoom och Slack syns bara överdelen och blixtanpassade sin helgkampanj efter det. Budget? 100 SEK med modeller från egna staben, meddelar VD John Henric Ekström över Linkedin.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.