Opinion
Visst kan Youtube få skäll men de står inte först i kön när det gäller barn-safety
Publicerad: 20 februari 2023, 09:03
Efter Resumé Insikts granskning av reklamen som dyker upp i barnidolernas Youtube-kanaler ser Group M:s vd Martin Krona tre grupper som borde ha stått till svars före plattformen.
Jag har följt Resumé Insikts senaste granskning av reklam på Youtube, där produkter för människor över 18 år (spel och snus) visas för yngre. Det gör mig upprörd, men tyvärr på ”fel” sätt. Låt mig utveckla det. Men först vill jag vara tydlig: Jag eftersträvar definitivt inte ett samhälle där våra nioåringar slukar snusreklam, dagarna i ända.
Youtube har brister, som gör att unga kan nås av reklam för spel och tobak. Det gäller även tv, radio, tidningar, utomhustavlor och direktreklam. Till skillnad från dessa, har Youtube flera olika lösningar för hur det kan minimeras från kreatörers, föräldrars och annonsörers sida. Vad gäller de andra kanalerna exponeras barn för mycket reklam som inte riktar sig mot dem. Under enbart vecka fem såg till exempel hundratusen barn (15 eller yngre) spelreklam fler än tio gånger på tv.
Vi bör, och ska, göra allt vi kan för att minimera barns utsatthet för reklam som inte är lämplig för dem att se. Men när vi gör det, tycker jag att följande tre grupper borde granskas (och eventuellt kritiseras) före Youtube.
1. Kreatörerna själva. De kan välja att säga nej till spel- och tobaksreklam eftersom de kan välja vilka branscher de vill ha annonsörer från och inte på Youtube.
2. Kanaler utan förmåga att rikta reklam mot enbart människor som fyllt arton år. I vilken utsträckning möts barn av dessa annonser där?
3. Föräldrar. Jag är inte moralist och detta är givetvis ett getingbo. Jag vill bara påpeka att barn inte lever i ett vakuum. Föräldrar har ett ansvar att avgöra i vilken utsträckning deras barn ska skyddas. Det handlar om inställningar i appar, vilka andra som delar samma konto som barnen och om man väljer att låna ut sin mobil till barnet.
Youtube kan så klart kritiseras och ska granskas kring hur väl de lyckas minimera reklam av produkter för vuxna mot barn. Men de ska inte stå ensamma som symboler för en bredare bransch. Det förtjänar varken Youtube, diskussionen eller barnen.
Youtube-granskningen
Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube
Advokat vill se prövning efter Resumés Youtube-granskning: ”Ett rättsläge man kan utmana”
Yasmine Winberg: Google – sluta göm er bakom standardiserade icke-svar
Youtubern L22: ”Vill inte bli förknippad med varumärken som gör världen sämre”
Martin Krona, CEO GroupM Sverige