tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

We have nothing to fear but fear itself

Publicerad: 16 januari 2023, 12:52

”2023 är kreativitet och kommunikation viktigare än någonsin. Bolagen behöver starka varumärken för att orka hålla sina marginaler. Det vet du och det vet varje marknadschef.”, skriver Fredrik Jerlov i en krönika.

Ämnen i artikeln:

NyheterLågkonjunkturCannes Lions

FJ

Fredrik Jerlov


Rädsla är människans starkaste grundkänsla och i vår bransch kan vi allt om den. Dels för att vi konstant gör vårt bästa för att övertyga våra kunder att visa mer mod. Dels för att vi själva, med jämna mellanrum, upplever att vi står vid stupet. Nu går det nog åt helvete. Och ibland gör det ju det.

Men inte särskilt ofta. Vi är stryktåliga i vår värld. Kan vara det beror på att vi drivs av någon slags kall, vårt jobb är så roligt att vi fortsätter även när vi inte får betalt. Men det finns en bättre förklaring: Vi är kreativa. Och rädsla är en av de bättre kreativitetsmotorer som finns. När det blåser kallt i Excelfilen är vi fantastiskt skickliga på att hitta nya idéer, verksamheter och lösningar, som med tiden leder in i värmen igen.

En rejäl jävla lågkonjunkturskit är därför som en bra brief. Ett problem ska lösas genom ett nytt sätt att kombinera välbekanta verktyg. Vissa av oss kommer att sätta tummen på exakt rätt ställe – just här och just nu är just detta erbjudande vad marknaden söker. Så rullar resan vidare och Darwin får rätt igen; De överlever som utvecklas.

Det är relevant att fråga sig hur det där erbjudandet ser ut. Jag har tillbringat först lång tid i reklamvärlden, sedan två år på IT-konsult, sedan två år med public affairs och nu är jag sedan några år i mediabyråbranschen. Jag har sett vad som förenar och vad som skiljer och känner mig helt övertygad om att kunderna vill se mer av samspel. ”Don´t make your egos my problem” sa super-CMO Marc Pritchard på Procter från scenen i Cannes i somras. Han luftade en tanke han inte är ensam om.

Kanske blir krisen -23 tillfället då vi vänder på perspektivet och på riktigt tar ansvar för kundernas problem? De vill se holistiska lösningar – inte hur respektive verktyg ska optimeras i sin egen silo. För en tid sedan hette det integrerad kommunikation – idag kanske det borde heta något smart som inkluderar orden uppenbart, effektivt, självklart och effektivt.

Krävs det mod för det? För att utvecklas? Alltid. Utanför komfortzonen är världen osäker och få av oss trivs där. Men en kris är en kris och den kan ta fram det bästa i oss. Givet vi förmår att lyfta blicken – eller rättare sagt; Titta åt sidan. Sträck ut en hand till konsultbyrån mittemot med en annan payoff under loggan. Sänk tröskeln och öppna din famn så upptäcker du nog att ni tillsammans kan åstadkomma mycket mer än var och en kan göra på egen hand.

2023 är kreativitet och kommunikation viktigare än någonsin. Bolagen behöver starka varumärken för att orka hålla sina marginaler. Det vet du och det vet varje marknadschef. Utveckla ditt erbjudande och var trygg i ditt värde. Du upptäcker att det inte är svårt att vara modig om man inte är rädd.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev