Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Willys senaste kampanj osynliggör oss"

Publicerad: 23 Oktober 2019, 12:14

Nicole Kavander och Roshanak Fatahian på All of Us: "Vi ska inte behöva känna att vår favoritmatbutik skäms över att ha oss som kunder"

"Istället för att på riktigt visa bra mat för alla liknar den ett avsnitt av Solsidan. Är vi inte "good enough" att rikta sig till?", skriver All of us-grundarna Nicole Kavander och Roshanak Fatahian med anledning av valet av mat i Willys senaste kampanj.


Ämnen i artikeln:

WillysReklamMångfald

Gravad lax, brieost, digestivekex, ekologiskt nötkött, potatisgratäng, chips med tryffelsmak och färsk rosmarin är vad matkassen innehåller när man ser Willys senaste kampanj. Ett härligt smörgåsbord med budskapet: Bra mat för alla!

Varför känner vi då ett sting i hjärtat när vi ser annonsen?

Som trogna kunder till Willys gillar vi verkligen dem då utbudet på deras hyllor faktiskt har något för alla, oavsett kultur eller etnicitet. Willys har gjort att många, precis som vi, behövt ta färre resor ut till förorter för att köpa den mat som passar oss. Vi har hittat våra dadlar, fetaost, saltgurka, vinbladsdolmar, världens godaste te och känt att det äntligen finns en matbutik som möter våra, de multikulturella svenskarnas, behov och som förstår sig på mångfald. Det spelar ingen roll om man har rötter i Mellanöstern eller Östeuropa, favoriterna finns på hyllan.

Men Willys senaste kampanj osynliggör oss. Istället för att på riktigt visa bra mat för alla liknar den ett avsnitt av Solsidan. Är vi inte "good enough" att rikta sig till? Det hela känns ännu mer exkluderande då det redan finns en nyfikenhet och öppenhet till andra kulturers mat i Sverige - det visar middagsborden runtom i landet. Men Willys reklam speglar inte det. Så vilka ingår egentligen i gruppen alla?

Det är dags att inse hur viktigt det är med representation och inkludering i alla led – från inköp och butik, till marknadsavdelning och byrå. Vi ska inte behöva känna att vår favoritmatbutik skäms över att ha oss som kunder.

För med mer perspektiv, och ännu mer insikter hade man insett att konceptet "Bra mat för alla" i kombination med den bredd på varor Willys faktiskt erbjuder, hade gjort att kampanjen varit för alla på riktigt.

Nicole Kavander och Roshanak Fatahian


Ämnen i artikeln:

WillysReklamMångfald

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.