Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Alla grundare borde gå i parterapi”

Publicerad: 6 Oktober 2020, 09:09

I tredje avsnittet av Orlic & berättar art directorn Emelie Jinhee Johnsson om det hypeade ridmärket Yagya som hon grundat tillsammans med Matilde Urdinola.


Ämnen i artikeln:

Orli&David Orlic

I den senaste säsongen av podcasten Orlic & möter David Orlic kreatörer som gått från att bygga andras varumärken till att bygga sina egna. I dagens avsnitt berättar Emelie Jinhee Johnsson, tidigare art director på King och Nord DDB, om hur hennes och Matilde Urdinolas livslånga intresse för ridning lade grunden för Yagya – ett ridmärke inspirerat av streetwear-kultur som vill bredda bilden av vem som rider.

– När man berättar för människor att man rider, tror många att man bor på en herrgård. Så är väldigt sällan fallet. I Sverige är ridning en kollaborativ ekonomi, och varje gång man pratar med ryttare får man höra fantastiska historier, säger Emelie Jinhee Johnson.

Grundarna behövde bara presentera för fyra investerare för att få ihop kapitalet som behövdes för att producera den första kollektionen, som lanseras nu i höst. Framgången förklaras till lika delar av teamets tidigare track record och marknadsstorleken: med 360 000 hästar och 500 000 ryttare är ridning Sveriges näst största sport bland barn och unga. Samtidigt är det en värld som är starkt präglad av tradition – något som Yagya vill vara en motvikt till.

– De flesta ridmärken är likriktade och pratar bara om yta. Ingen pratar om varför man rider, och ridkläder har inte alls utvecklats som till exempel löparkläder har. Varför ska det vara glitter, strass eller gulddetaljer på mina ridbyxor när jag inte har på mig det i vanliga fall?

Samtalet handlar också om för- och nackdelarna med att vara ett DTC-varumärke (direct-to-consumer) och hemligheten bakom en fungerande relation mellan grundare: att gå i parterapi.

– Matilde och jag kände inte varandra innan vi startade Yagya, så vi har jobbat mycket på vår relation. När man startar företag är det en form av äktenskap man ingår, och de flesta startups misslyckas för att relationen mellan grundarna inte fungerar, säger Emelie Jinhee Johnsson.

Lyssna på avsnittet här: 

Orlic & görs i samarbete med Vad Vi Vet. Producent är Lars Erlandsson. Podden finns bland annat tillgänglig via bland annat Spotify, Acast och Apple Podcasts.

Om gästen

Emelie Jinhee Johnsson är art director med bakgrund på King och Nord DDB. Hon har vunnit flera internationella priser i tävlingar som D&AD, Oneshow och Eurobest, och belönades med Kycklingstipendiet 2016.

Ämnen i artikeln:

Orli&David Orlic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.