Podcast
Allt svårare för influencers – är guldåldern över?
Publicerad: 14 juli 2022, 09:45
Vassare algoritmer, större kunskap hos företag och en stundande lågkonjunktur. Tillvaron för influencers har blivit tuffare, vilket ställer saker på sin spets för den som vill överleva.
Influencers får allt svårare att nå sin publik. Och med stundande lågkonjunktur i sikte är det mycket möjligt att guldåldern för influencers nu är över. Men vilka kommer överleva? Den frågan svarar kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson på i det senaste avsnittet av Kommunikation med Svensson & Mattisson.
– Det här är en utveckling som jag inte är förvånad över alls. Att algoritmerna i slutändan kommer sålla bort de som är mer ”lycksökar-influencers”. Som köper följare, likes och ska visa en väldigt glättig vardag. Men när det kommer till kritan och man tittar på vad finns det för substans egentligen, vilket värde skapar dem så är det i praktiken noll, säger Anders Svensson och tillägger:
- De influencers som skapar substans och värde på riktigt är de som kommer överleva.
– Sen blir företag och de som anlitar influencers också vassare på att analysera data och vad det faktiskt ger. Det är en kombination av bättre algoritmer och att företag blir bättre på att analysera, säger Linus Mattisson.
Förutom snack om influencers blir det också diskussioner om hur vårt kommunikation- och marknadsföringslandskap kommer utvecklas de kommande åren. Är det viktigare att utveckla innehållet på upparbetade plattformar eller ska man helt enkelt satsa på nya?
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.
Avsnittet går också att lyssna på här.
Kommunikation med Svensson & Mattisson produceras av kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson i samarbete med Resumé.