Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Amazons pajiga lansering – ska varumärken hoppa på?

Amazons pajiga lansering – ska varumärken hoppa på?

När Amazon efter åratal av spekulationer slutligen lanserade sin svenska sajt tycktes långt ifrån allt vara på plats. Flera produkter hade felöversatts på ett minst sagt kontroversiellt vis. Vi pratar med Adela Vergara, digitalchef på Adon, om vad det här betyder ur ett brand safety-perspektiv.

Publicerad: 5 November 2020, 07:11

Ämnen i artikeln:

AmazonBrand Safety

Amazons entré på den svenska marknaden har varit både efterlängtad och fruktad. När e-handelsjätten till sist lanserade sin svenska version var det nog inte många som var särskilt imponerade. De grova översättningsmissarna, där produkter beskrevs med ord som ”våldtäkt” och ”pedofil”, gjorde det hela till något av ett magplask. 

I det senaste avsnittet av Insiktspodden pratar vi med Adela Vergara, digitalchef på mediebyrån Adon, om vad det här betyder ur ett brand safety-perspektiv. 

– Till exempel ”tupp” på engelska kan ju bli nåt annat på svenska, och det är rentav slarvigt. Det bör man kunna ha koll på. Amazon är ett av de största företagen i världen och har tekniken för det. Så det här förvånar mig. Jeff Bezos hade inte accepterat det här, säger hon i avsnittet. 

Adela Vergara berättar även mer om vilka möjligheter som finns för varumärken på Amazons plattform. 

– Det handlar om att få koll på SEO. Men vi ser också fram emot DSP:n, där man kan köpa på Amazons plattformar utifrån Amazon-datan. Det här är en ny säljkanal och det kommer ta tid. Men inom några år kommer det vara en naturlig del av mediemixen.

En annan bit som kritiserades vid lanseringen vad plattformens utseende. Om det säger Adela Vergara: 

– Man vill hitta rätt produkt, få recensioner och ett bra pris. Då tycker man att sajten känns bra, leveransen går snabbt och man får den information man önskar. Då kanske designen inte är lika viktigt.

Så den gemene konsumenten bryr sig inte ett skit om design?
– Ja, lite så kanske.

Lyssna på avsnittet här: 

Amanda Törner

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.