Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

”Att börja plugga var ett uppvaknande”

Publicerad: 17 April 2014, 11:52

Andreas Rågsjö Thorell, Stefan Pagréus och Digge Zetterberg Odh

Efter tolv år lämnade Stefan Pagréus byråvärlden och började studera till psykolog. Som gäst i Kommunikationsklubben tipsar han reklambyråer om hur de kan dra nytta av psykologisk forskning.


Ämnen i artikeln:

Digge Zetterberg OdhKommunikationsklubben

För två och ett halvt år sedan lämnade Stefan Pagréus Lowe Brindfors för att frilansa. Sedan två år tillbaka kombinerar han copyjobb med studier på pyskologprogrammet vid Karolinska Institutet i Stockholm.

I veckans avsnitt av "Kommunikationsklubben" tar Stefan Pagréus död på föreställningen om att reklambyråer ägnar sig åt en form av psykologi. Under sina tolv år på reklambyrå aldrig haft några djuplodande diskussioner om mänskligt psyke,   

– När jag började plugga var det faktiskt lite av ett uppvaknande. Man går runt på en reklambyrå med idéer om hur människor funkar. De idéerna är ganska långt ifrån vad psykologiforskningen säger. Jag tror att många av byråerna har en ganska okomplicerad syn, säger Stefan Pagréus i podden.

Han tror att reklambyråerna skulle kunna tjäna på att använda sig av pskylogisk forskning, inte minst i dialogen med kunden.

– Jag kan uppleva att det kan bli väldigt mycket tyckande där kunden tycker si och byrån tycker så.  I stället skulle man som byrå kunna använda sig av forskning för att motivera varför man vill göra på ett visst sätt. Då tror jag att kunderna kanske skulle känna sig mer trygga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.