Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Bianca eller Greta – identitetskris i generation Z?

Publicerad: 18 oktober 2022, 07:37

Foto: Anna Rut

Var du en av dem som överraskades av siffrorna som kommit fram kring förstagångsväljarnas partisympatier i samband med valet? Kanske är det dags att ompröva bilden av generation Greta – eller som doktor Katarina Graffman, med ett visst mått ironi, kallar dem, generation Bianca. Det avhandlas i veckans avsnitt av Insiktspodden.

Ämnen i artikeln:

NyheterKatarina GraffmanPodcastResumés podcast

R

Redaktionen

red@resume.se


Generationsbegreppet är absolut inte någonting som alla är överens om, och allt oftare hör man att det inte längre går att segmentera målgrupper efter just generation. Skillnaderna mellan olika subgrupper i generation z är för stora, helt enkelt. Men någon som ändå talar om generationer är Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi.

– Jag har alltid varit väldigt noggrann med att dels alltid förklara vad en generation egentligen betyder, vad det kan ge för svar, och vad problemet är när man pratar om generationer.

LÄS OCKSÅ: Generation Greta eller en ungkonservativ våg? Det kan marknadsförare lära sig av valresultatet 

Att förstå sin målgrupp och hur de rättfärdigar sina beteenden är otroligt viktigt för att kunna skapa bra marknadsföring och produkter. Även när man hanterar en grupp som är så splittrad som generation z.

– Var är glappet, och hur förklarar man sina beteenden? Det glappet är väsentligt att förstå, både om man ska göra reklam eller om man ska skapa produkter, säger Katarina Graffman i podden.

Katarina Graffman har också en blogg på Resumé tillsammans med Jacob Östberg, där de bland annat skriver om generationsfrågan men också mycket annat. Den hittar du här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev