Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Bloggbevakning till attack mot Isabella Löwengrip

Publicerad: 21 November 2019, 09:46

Camilla Gervide på Bloggbevakning.se är veckans gäst i Resumé Insikt podd som vi helt tillägnar Isabella Löwengrip.

Foto: Janne Naess

Isabella Löwengrips liv liknar en film och svenskarna vill bara ha mer. Hur blev det så här? Vi bjuder in Bloggbevaknings Camilla Gervide till podden där hon går till hård attack mot bloggdrottningen och reder ut vad det betyder för influencer marketing.


Ämnen i artikeln:

PoddIsabella LöwengripInfluencerBauer MediaInfluencer marketingPoddarBloggbevakningInfluencersAnnonsörerPodcastKritik

Isabella Löwengrip har ett par stormiga månader bakom sig. Hennes liv har onekligen varit en offentlig följetong kryddad med en massa drama. Påstådda affärsmässiga misslyckanden, dopade siffror, psykisk ohälsa, pengaproblem och sparkad personal.

Vi ville gärna prata med Isabella Löwengrip själv och bjöd därför in henne till podden, men hon tackade nej. Därför valde vi att fråga den person som kanske har störst kunskaper om Löwengrip i Sverige förutom henne själv – nämligen Camilla Gervide på Bloggbevakning.se. Gervide var den som avslöjade bluffsiffror på bloggen och fejkkommentarer på inlägget med Chimi Eyewear. I podden berättar hon precis hur det gick till och hur Isabella Löwengrip kontaktade henne.

– Många hoppade på mig och tyckte att jag var skitelak. Men det är ju ett affärsimperium som hon har byggt upp baserat på falska siffror och på grund av okunskapen som finns så kan ingen ifrågasätta det. Siffrorna är helt felaktiga, man kan inte slå ihop siffrorna som Isabella har gjort i alla kanaler. Ingen som jobbar seriöst med sociala medier räknar på det sättet. Hon når långtifrån 1,5 miljoner unika i sina kanaler, säger Camilla Gervide i podden.

Enligt Camilla Gervide kan det även ha legat i hennes intresse att köpa fejkföljarna.

– Det är ingen som vill samarbeta med henne längre för hennes trovärdighet är körd i botten. Skulle det vara så att det var ett sabotage så hade vem som helst som blivit utsatt för detta hade gått ut överallt och talat om det direkt.

Hon går även till attack mot annonsörerna.

– Okunskapen bland företagen är häpnadsväckande. Som företag vill du kanske inte ifrågasätta trovärdigheten hos stora influencers om man har fel. Men nu måste du börja göra det. Du bör kräva att influencern använder Instagrams egna verktyg.

Hon ger även en liten cliffhanger:

– Jag vet att det är mer som kommer komma hennes väg som jag inte kan prata om än. Jag kommer skriva om det, men det är inte något som jag själv ligger bakom på samma sätt. Rid ut stormen och kolla vad du har kvar sen.

Vi har efter att podden spelades in frågat Isabella Löwengrip om kommentarer till det Gervide säger, men de svarar: ”Vi kommenterar inte spekulationer och allmänt tyckande.”

Lyssna på avsnittet på Radio Play här eller i din podcastapp. Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.