Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Brexit och Trump hade hänt ändå, utan Cambridge Analytica”

Publicerad: 13 December 2019, 10:06

Ashkan Fardost och Amelia Andersdotter gästar David Orlic

I andra specialavsnittet av Orlic & möts Amelia Andersdotter och Ashkan Fardost för att diskutera decenniets största digitala skandaler och den egentliga effekten av personifierad marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

David Orlic

I fyra specialavsnitt under december månad sammanfattar David Orlic 2010-talet tillsammans med kreatörer och opinionsbildare som varit tongivande under det senaste decenniet. Idag publiceras del två, där den tidigare EU-parlamentarikern Amelia Andersdotter och techdebattören Ashkan Fardost utmanar flera etablerade sanningar om Facebook, microtargeting, rysk desinformation och Cambridge Analytica.

– Du har ett demokratiskt val i Storbritannien där utfallet blir Brexit, varpå människor skyller på att internet är en propagandamaskin och pumpar ut egen propaganda om att valet måste göras om för att folk har valt fel. Det är absurt hur de som säger att internet är ett hot mot demokratin själva börjar bli ett hot mot demokratin, säger Ashkan Fardost.

– Man gör det lätt för sig genom att skylla på de nya plattformarna när vi i själva verket har ett stort problem med politiskt ledarskap. Den institutionella maktförflyttningen från lokalsamhällen till internationella organ innebär i praktiken att politiker inte längre är beroende av medborgares förtroende, säger Amelia Andersdotter.

Decenniets största digitala skandal – Cambridge Analytica – avfärdas av David Orlic som falsk marknadsföring och en perfekt syndabock, medan Amelia Andersdotter kritiserar den påstådda effekten av personifierad reklam i allmänhet.

– Väldigt mycket av den riktade reklamen är överreklamerad såtillvida att vi inte vet om den funkar. Det gamla uttrycket att ”hälften av min reklambudget är bortkastad, men jag vet inte vilken hälft” är fortfarande sant för digital marknadsföring, säger Amelia Andersdotter.

– Både Trump och Brexit hade varit möjligt utan Facebook och Cambridge Analytica, men inte utan internet. Internet bryter sönder informationsmonopol så att det blir synligt hur oense befolkningar egentligen är, säger Ashkan Fardost.

 

Specialavsnitten släpps varje fredag fram till nyår. Podden finns bland annat tillgänglig via Apple Podcasts, Spotify och Acast. Producent är Lars Erlandsson.

 

Om gästerna:

Amelia Andersdotter har varit EU-parlamentariker för Piratpartiet och jobbar idag internationellt som policyexpert för att öka privatpersoners rättigheter kopplat till data och teknik.

Ashkan Fardost är doktor i organisk kemi, techdebattör och investerare. Han studerar teknikens effekter på omvärlden och en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom digitalisering.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

David Orlic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.