Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Burger Kings vd talar ut om mögliga burgaren: “Alla tog det inte så bra internt..”

Publicerad: 12 Mars 2020, 07:24

Burger Kings Sverige-vd intervjuas av Resumé Insikt Yasmine Winberg och Julia Lundin.

Foto: Janne Naess

Burger Kings mögliga burgare är en av världens mest omtalade kampanj just nu. Vi bjuder in Iwo Zakowski, vd Burger King Sverige, för att prata om byråsamarbetena, vad som ska till för att gå om McDonald’s – och slår tillbaka mot kritiken om tävlingsreklam.


Ämnen i artikeln:

Podcast

Idén till världssnackisen ”Moldy Whopper” presenteras av Ingo i oktober 2019. Man hade då redan sett en liknande idé från byrån David i Miami. ”Love it”, var reaktionen från den globala marknadschefen Fernando Machado och det bestämdes att byråerna skulle slå sina tankar ihop med Publicis i Rumänien. Det var helt enkelt rätt i tiden. Kampanjen har sedermera delat branschen – vissa kallar dem modiga, andra äckliga.

– Det är så lätt att hitta på orsaker till varför man inte ska göra någonting. Men det är så svårt att vara modig när man står till svars för allting. Det finns ganska många som har försökt se till så att vi inte gör kampanjen. Men Fernando hade nog gett sin välsignelse från dag ett. Det finns heliga regler om mat – att visa det positivt. Det vi gör nu bryter mot alla regler. Om det här går fel, vad händer då? Men vi gjorde faktiskt lite djupintervjuer med möjliga mottagare innan vi körde, säger Iwo Zakowski, vd Burger King Sverige.

Kampanjen har hittills resulterat i 8,4 miljarder impressions. Iwo Zakowski säger att den har gått bättre än förra årets Super Bowl-kampanj.

– Det ligger lite köpt media bakom, i Sverige en del, men det är mycket små kostnader. I fjol var ”Eat like Andy” den kampanjen som snackades mest om under Super Bowl, den mögliga burgaren som vi körde några veckor efter Super Bowl har mer än 50 procent mer snackat om.

Dessutom, Iwo Zakowski om:

Att McDonald’s och Max fortfarande ligger före
Varför han inte tycker att externa mätningar är relevanta
Anklagelserna om att Burger King bara gör tävlingsreklam

Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media. Här, eller i din podcast-app, kan du lyssna på avsnittet.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Podcast

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.