Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Cancel Culture: Hur ska varumärken hantera det?

Publicerad: 25 februari 2021, 16:14

Amanda Ålenius är gäst i Resumé Insikts podcast.

Foto: Pax Engström Nyström.

Resumé Insikts podcast handlar denna vecka om cancel culture. Gäst är Amanda Ålenius, grundare av Annonsrådet, som jobbar för att motverka sexistisk reklam.

Ämnen i artikeln:

Amanda ÅleniusAnnonsrådetCancel culture

R

Redaktionen

red@resume.se


Det finns tydliga sidor i debatten om cancel culture. Den ena lyfter fram faran i att fenomenet riskerar att strypa det öppna samtalet, om vi bara cancellar alla som inte passar in i vår egen världsbild. Den andra menar att cancel-kulturen snarare har demokratiserat det offentliga samtalet när sociala medier gett en röst till den vanliga människan. 

Oavsett vilken sida man tillhör är fenomenet något som varumärken behöver förhålla sig till. Amanda Ålenius är digital aktivist som grundade Annonsrådet 2017 med syfte att åstadkomma förändring vad gäller sexistisk reklam. Genom bland annat en Facebook-grupp med samma namn organiserar hon kritik mot bolagen. I dag jobbar Amanda Ålenius på ett liknande sätt, men genom sitt privata Instagramkonto.

I Resumé Insikts podcast berättar hon om tiden med Annonsrådet, hur hon ser på cancelkulturen och hur man som varumärke bör förhålla sig till den.

Lyssna i din podcastapp eller i den här spelaren:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev