Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Dag Tolstoy: “Allt går att köpas för pengar – även min värdighet”

Publicerad: 20 maj 2021, 12:09

Tre av Dag Tolstoys videor.

Som en blixt från klar himmel slog han ner på Instagram. Under pandemin har Dag Tolstoys humorkonto vuxit kraftfullt – och bjudit på ett och annat skratt. I Resumé Insikts podcast berättar han om hur han ser på samarbeten, humor – och om hur stor pengapåse som krävs för att han ska svika sina ideal.


Ämnen i artikeln:

PodcastHumorOatlyKlarnaMEDSInstagramSociala medierDag Tolstoy

En hel del tyder på att humorn är på uppgång i reklambranschen efter ett år av coronapandemi. Vi bestämde oss för att ta tempen på humorinfluencern Dag Tolstoy, som med sina sketcher under konceptet ”folk som är [person/varumärke/typ]” har vuxit kraftigt i popularitet det senaste halvåret. 

Han har gjort samarbeten med bland andra Oatly, Meds och Clean Eating – efter att först ha drivit om dem. Han föredrar fria händer, men ibland får han inte det. I podden berättar Day Tolstoy för programledarna Yasmine Winberg och Amanda Törner

– Något företag har till och med valt att inte gå vidare med mig. Jag gjorde typ tre utkast sen blev jag så jävla trött. Man måste ge mig tillit – det är jag som är contentskaparen och de är oftast bara någon marknadsavdelning. De litar inte på att saker är roliga. Det är skitstörigt. 

Förutom Oatly har Dag Tolstoy drivit med ett annat hajpat varumärke – Klarna. Men det resulterade inte i något samarbete.

– Oatly är ju lite kontroversiellt, men Klarna är ju ganska kontroversiellt. Sådana samarbeten vet jag inte om jag hade gått med på, säger han.

Samarbeten han undviker är sådana för produkter han inte gillar, som energidrycker till exempel.

– Jag har tackat nej till sådana förfrågningar – jag diggar inte energidrycker. Jag har inte fått någon förfrågan från något spelbolag, men det hade jag nog tackat nej till. Om de inte hade kommit med ett erbjudande om typ två miljoner kronor för ett inlägg. Då måste man i alla fall ta ställning till frågan, säger han i podden och fortsätter:

– Jag har ju ett varumärke jag måste värna om. Men samtidigt är två miljoner kronor skitnajs liksom. Allt går att köpa för pengar – till och med min värdighet.

Dag Tolstoy avslöjar också:
Vad han själv skrattar åt
Planerna på den stundande musikkariärren
Varför han tycker det verkar så skönt att vara modeinfluencer
Samarbetet med Oatly
Hur han anser att varumärken ska agera för att bli roligare.

Lyssna på avsnittet här:

Hitta fler avsnitt av Insiktspodden här.  

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.