Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Daniel Redgert: "Därför behöver vi ett nytt influencer-system"

Publicerad: 30 Maj 2019, 06:41

Resumé Insikts podd träffar denna vecka Daniel Redgert.

Foto: Janne Naess

Veckans poddgäst Daniel Redgert anser att systemet bör göras om – och bland annat ta in influencers och följare i diskussionen. Vi pratar om gråzonen, vem som bär ansvaret – och ifrågasätter ett av hans egna inlägg.


Ämnen i artikeln:

PoddInfluencerInfluencer marketingPoddarResumé InsiktInfluencersReklamDaniel RedgertRedgert CommsKommunikation

När Resumé Insikt anmälde 14 influencers till Reklamombudsmannen för ett par månader sedan var det för att vi ville få tydligare praxis kring vad som gäller när det kommer till reklammärkning i sociala medier. Granskningen har fått stor uppmärksamhet i branschen – och influencers, varumärken och byråer har reagerat på olika vis. Vi har hört många “äntligen”, men även vredesutbrott, vilket vi tidigare har berättat om.

LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel branschen

I denna veckas avsnitt tar vi vidare ämnet och bjuder in Daniel Redgert, grundare av byrån Redgert Comms, och med nästan 30 000 följare på Insta. Han minns en gång när han själv var i kontakt med RO.

– Jag skulle göra ett samarbete för många år sedan om kosttillskott. Då mejlade jag RO om råd, och sa att jag reklammärker så här. Då kunde de inte avgöra innan publicering, utan efter, vilket jag tycker är en dålig modell. Jag försöker tillmötesgå och så finns det inga direktiv. Jag vet inte hur det är idag, men det var i alla fall så då. Jag kände mig ganska avskräckt och tänkte att då försöker jag väl från bästa förmåga navigera mig igenom, säger han i podden.

LÄS MER: Noccos Linus Carlén fälld av RO – trots anställningen

Daniel Redgert ger samtidigt kritik till synen på genomsnittskonsumenten.

– Jag träffar unga människor som vet precis vad som är samarbete och inte. Sen att det är folk som inte själva använder det dagligen och ska bestämma den generella uppfattningen tåls att ifrågasättas. Man bör istället lyssna på personer som följer Bianca Ingrosso på Instagram. Jag kan bli trött på branschorganisationer som sätter en typ av branschstandard som är tagen ur luften.

LÄS MER: Samir Badran-stormen visar varför influencers vägrar bli granskade

Vem ligger ansvaret för annonsmärkning hos?
– Det är influencern som har följarna och det är den relationen som alltid står på spel. Så egentligen borde ansvaret ligga hos den som kommer mata ut budskapet, vilket är influencern.

Daniel Redgert berättar även varför han till viss del förstår Samir Badrans vrede mot oss och varför han inte tycker att ett av hans inlägg ska reklammärkas.

Allt detta och mer kan du lyssna på här. 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.