Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

David Orlic möter kreativa startups i ny poddsäsong

Publicerad: 18 September 2020, 09:17

Övre raden från vänster: Emelie Jinhee Johnsson, Lamin Sonko, Haisam Haisam Mohammed. Nedre raden: Filip Nilsson och Tove Langseth samt Mathias Wikström och Johan Pihl

I den tredje säsongen av podcasten Orlic & träffar David Orlic kreatörer som lämnat framgångsrika karriärer på byråer för att bygga nya bolag. Först ut är Tove Langseth och Filip Nilsson som snart lanserar det egna varumärket Closely.


Ämnen i artikeln:

David Orlic

Det senaste året har flera av Sveriges mest profilerade kreatörer lämnat kommunikationsbranschen för att bygga egna bolag och lansera nya varumärken. Tove Langseth, Filip Nilsson, Johan Pihl och Mathias Wikström är alla exempel på tidigare byråledare som idag är verksamma som grundare. 

– Det här är en avgörande förändring i kreatörers inställning till sin kunskap och sitt arbete, och den märks hela vägen från klassrummen på Berghs till de högsta positionerna i byråvärlden. Det har nästan blivit en rörelse och jag tror att många vill förstå varför, säger David Orlic i en kommentar.

Lyssna på trailern här.

I fem avsnitt presenterar fem kreatörsledda startups som alla grundats av välkända branschprofiler: Closely, Doconomy, Yagya, Uniform och :Part. Vissa är joint ventures med storbolag, medan andra är finansierade av riskkapital. Några började som strategiuppdrag, prisbelönade reklamidéer, ideella initiativ eller fritidsprojekt, för att sedan skalas upp till riktiga verksamheter. 

Utöver att berätta om resan från kreatörer till grundare, kommer varje gäst också att dela med sig av sina bästa tips till dem som funderar på att bygga något själva. 

– Det är många som känner oro inför att inte få ett jobb när de går ut skolan, och ännu fler som kanske känner att de fastnat på en arbetsplats lite för länge. Men alla går runt med en idé i huvudet till ett bolag eller en rörelse, och kanske kan de här samtalen inspirera till att förverkliga den, säger David Orlic. 

Den tredje säsongen av Orlic & har premiär tisdagen den 22 september och görs i samarbete med Vad Vi Vet. Nya avsnitt släpps varje tisdag. Producent är Lars Erlandsson. 

PROGRAM

22 september

Closely — Tove Langseth & Filip Nilsson, tidigare vd på Nord DDB, respektive creative director på Forsman & Bodenfors

29 september

Doconomy — Johan Pihl & Mathias Wikström, tidigare creative director på bland annat Great Works, respektive byråledare på RBK

6 oktober

Yagya — Emelie Jinhee Johnsson, tidigare art director på King och Nord DDB

13 oktober

Uniform — Haisam Mohammed, creative director på Brons och den yngste talaren någonsin på Cannes Lions och Brilliant Minds.

20 oktober

:Part — Lamin Sonko, tidigare PR-strateg och hållbarhetschef på Jung Relations

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

David Orlic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.