Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

David Orlic om hur byråmodellen hotas från alla håll – och SAS-krisen

Publicerad: 13 Februari 2020, 08:02

David Orlic, som precis har startat Orli& är gäst i veckans avsnitt av Insiktspodden.

David Orlic, gäst i veckans podd, pratar om de nya byråmodellerna och trenden där kreatörer lämnar för att starta eget. Dessutom kommenterar han händelserna på SAS. ”Det är skandalöst att man som varumärkesägare inte har en strategisk planering.”


Ämnen i artikeln:

ByråerPoddKrishanteringFilip NilssonSASPoddarResumé InsiktKrisTove LangsethDavid OrlicPetter ÖdeenOrli&PodcastByrå

I förra veckan rapporterade Resumé Insikt om att konkurserna slår rekord samtidigt som fler än någonsin startar enskilda firmor inom kommunikationsbranschen. 

Det blir dessutom allt vanligare att talang flyttar och att etablerade kreatörer lämnar sina roller för att arbeta självständigt, ta cd-roller hos varumärken eller som CMO:s hos olika företag. I närtid ser vi exempelvis hur Garbergs förra kreativa chef Petter Ödeen har gått till Babyshop och byråledarna Tove Langseth och Filip Nilsson skapat klädmärket Closely.

LÄS MER: Här är byråkonkurserna i fjol – därför gick verksamheterna i stöpet

David Orlic, tidigare innovationschef på Prime och som precis har bildat företaget Orli&, var inbjuden till veckans poddavsnitt för att prata om hur den nya byråmodellen karvas fram. Orli& arbetar med att starta, skala upp och stötta nya kreativa bolag och pekar på trenden i bland andra Doconomy, Closely, Omnipollo och CDLP. Han menar att talangflykten från byråerna är ett mycket större hot mot branschens överlevnad än digitaliseringen.

LÄS MER: Rekord i byråkonkurser inför stundande lågkonjunktur – experterna reder ut

– Som kreatör i dag så har du många fler karriärmöjligheter än att arbeta på en byrå. Därför är det en enorm utmaning att behålla talangen. Om vi tidigare har konkurrerat med andra byråer så konkurrerar vi i dag med alla andra verksamheter och bolag. Därför har det aldrig funnits en bättre tid för att vara kreatör än i dag. Men resultatet blir att etablerade byråer kämpar allt mer med att behålla dem.

David Orlic vill inte sätta ett namn på framtidens byrå, utan menar att det finns så många andra sätt att närma sig det på.

LÄS MER: 4 case: Uppstickarbyråerna som hoppas förändra branschen

– Det finns en uppsättning antaganden i kölvattnet. Att det ska vara en konsultverksamhet som jobbar gentemot beställare och kund. Jag tycker att studio är ett mycket mer intressant format. Då är man djupt rotad i ett speciellt hantverk och det finns en helt annan idé kring samarbeten. Jag tycker mig se många verksamheter som kallar sig själva det och som går bra.

Vi lät även David Orlic, som tidigare skrivit mycket om syftesdriven kommunikation, kommentera de senaste dagarnas händelser på SAS efter att de lanserat sin nya reklamfilm. Han ger skarp kritik till bolaget.

– Det här har varit en väl beprövad metod att driva opinion av högerextrema grupper i minst fem års tid. Kampanj efter kampanj som bara skrapat på någonting progressivt på ytan har omedelbart drabbats av organiserade drev vilket tvingat företagen att ta ner kommunikationen.

– Det är skandalöst att man som varumärkesägare inte har en strategisk planering och en operationell uppsättning på plats för att hantera kommentarer man vet kommer komma. Jag epkar inte ut någon enskild person, men detta är en del av den nya politiska verkligheten.

Här kan du lyssna på poddavsnittet. Podden görs i samarbete med Bauer Media.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.