Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Det är inte byråerna som sitter på lösningen i klimatfrågan”

Publicerad: 27 December 2019, 09:33

Katarina Graffman, Silla Levin och David Orlic.

I säsongsfinalen av Orlic & drabbar Katarina Graffman och Silla Levin samman i en debatt om 2020-talets största fråga: klimatomställningen.


Ämnen i artikeln:

Silla LevinGreta ThunbergDavid OrlicOrli&Katarina GraffmanKlimatkrisen

I fyra specialavsnitt under december månad sammanfattar David Orlic 2010-talet tillsammans med kreatörer och opinionsbildare som varit tongivande under det senaste decenniet. Idag publiceras det sista avsnittet där Katarina Graffman och Silla Levin diskuterar vilken roll som kommunikationsbranschen egentligen kommer att spela i klimatomställningen. Är den en del av lösningen tack vare förmågan att ändra beteenden, eller en del av problemet eftersom verksamheten till stor del handlar om att öka konsumtionen?

– Jag har haft några sömnlösa nätter när jag funderat på vad vårt jobb går ut på egentligen. Men om vi får använda vår kreativitet och innovationskraft, och en bit mod att pusha på företag, då är vi en del av lösningen, säger Silla Levin.

– Det är inte byråerna som sitter på lösningen. En omställning till grön konsumtion är till och med farlig, för den får oss att tro att vi gör någonting gott. Vi behöver politik, lagstiftning, förändrade statusvillkor och en ny berättelse om välstånd. Det krävs enorma verktyg att få människor att ändra beteenden i sitt vardagsliv, och kommunikation är inte ett av dem, säger Katarina Graffman.

Silla Levin håller inte alls med.

– Kreativ kommunikation som använder emotionella värden kan förenkla komplexa budskap om hållbarhet och få med människor på resan. Är inte Greta Thunberg en kommunikationshistoria som heter duga? Hon har bedrivit den perfekta kampanjen och fått fem miljoner ungdomar att demonstrera i över hundra länder, säger Silla Levin.

Men trots Greta Thunbergs genomslag under 2019 ser inte Katarina Graffman att våra konsumtionsmönster kommer att förändras märkbart på 2020-talet.

– Gretas viktigaste funktion är att hon engagerar unga, och vi vet från studier att de som engagerar sig som tonåringar är politiskt aktiva resten av livet. Vissa grupper kommer att förändra sin konsumtion, men majoriteten kommer inte göra det frivilligt. Om man tittar historiskt och kulturellt på kraftfulla beteendeförändringar i människors vardag, har det handlat om större kriser eller hot utifrån. Ett svenskt exempel är när människor drabbades av torkan förra sommaren och inte fick grilla eller vattna sin gräsmatta, säger Katarina Graffman.

Lyssna på avsnittet här: 

Specialavsnitten släpps varje fredag fram till nyår. Podden finns bland annat tillgänglig via Apple Podcasts, Spotify och Acast. Producent är Lars Erlandsson.

Om gästerna:

Katarina Graffman är doktor i antropologi med fokus på media och konsumtion. Tillsammans med professor Jacob Östberg har hon skrivit boken ”Vi är vad vi köper”, som handlar om konsumtionskulturens logik.

Silla Levin är vd på Forsman & Bodenfors i Sverige, en byrå som numera har 600 medarbetare på sju kontor över tre kontinenter. Hon är en av Sveriges mest prisbelönade art directors och valdes 2014 in i Platinaakademin. 

Lyssna på de tre tidigare specialavsnitten: 

1. Säsongspremiär av Orlic &: ”Staffantorpfilmen ser ut som all svensk reklam”

2. ”Brexit och Trump hade hänt ändå, utan Cambridge Analytica”

3. ”Gör hellre något gratis för dig själv än lågbetalt för ett företag”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.