Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Effektbonanza: Vad ger miljarders triljarder i värde?

Publicerad: 7 juni 2021, 09:05

Insiktspoddens programledare Yasmine Winberg och Julia Lundin.

Foto: Jannes Naess

Pr-värden som uppgår till astronomiska summor är inte ovanligt inom reklamvärlden. Men verkligheten är ofta en annan. Vad är egentligen ”effekten” i pr-värdet? Detta diskuterar vi i veckans avsnitt av Insiktspodden.


Ämnen i artikeln:

PodcastPoddResumé InsiktInsiktReklam

8,5 miljarder i kampanjräckvidd med 7,9 miljarder boende på jorden, njaa. Det här är vad Göteborgs Filmfestival tillsammans med Meltwater redovisar för sin kampanj The Isolated Cinema. Men när Resumé omvandlar mätmetoden visar den nya siffran 425 miljoner, något mer rimlig. Experter vi har pratat med kallar supersiffrorna för ”tramsiga” och Sveriges Annonsörer har lanserat ”Effektinitiativet” med målet att vända den negativa effekttrenden.

I det senaste avsnittet av Insiktspodden diskuterar programledarna Yasmine Winberg och Julia Lundin tillsammans med gästen Amanda Törner siffror som får en att baxna och vad det finns för problem med de här räknesätten. Vi delar även med oss av lite försäljningssiffror från vår egen bok – som inte alls gick som vi trodde. Missa inte!

LÄS MER

Räckvidd 8,5 miljarder – really? Vi räknar om effekten för sex hyllade kampanjer

33 miljoner i räckvidd gav bara 1300 böcker – kan annonsörer verkligen lita på effektmåtten?

Har branschorganisationernas arbete med effektfrågan fått någon effekt? 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News