Podcast
Efter nya poddvalutan: Alex & Sigges lyssnarsiffror nära halverade
Publicerad: 23 november 2017, 10:40
Foto: Pressbild
Podden har lockat annonsörer med uppgifter om 650 000 nedladdning i veckan. Men i ljuset av den nya metoden för att mäta räckvidd, visar nya siffror från Breakit en helt annan verklighet.
MF
Mårten Färlin
När Sveriges Annonsörer lanserade en ny poddindex för att mäta lyssnarsiffror tidigare i november, fanns poddar från Perfect Day Media inte med i listan. Därmed alltså inte heller dragplåstret "Alex & Sigges podcast".
Anledningen var att de inte levde upp till de nya kraven, i och med att de använder plattformen Libsyn – som då endast räknade antal nedladdningar. Det finns därmed stor osäkerhet kring hur många som faktiskt lyssnar. Andra plattformar, till exempel Acast har högre krav för vad som är en "lyssning".
LÄS MER: Svenska ljudjättar lanserar gemensam poddvaluta
LÄS MER: Därför får Perfect Day inte vara med i Sveriges Annonsörers poddvaluta
Men nu har plattformen Libsyn börjat tänka om, efter press från kommande statistikverktyg från Apple och krav från branschorganisationen IAB. I och med den nya räknemetoden står det klart att "Alex & Sigges podcast" har 400 000 nedladdningar, snarare än de 650 000 som har uppgetts tidigare. Det säger Perfect Day Medias vd Felicia Lagerwall, enligt Breakit. Det är en minskning på 38 procent.
I en intervju med Resumé har Perfect Day Medias förre vd Hannah Widell uppgett att podden har haft hela 750 000 lyssnare i veckan. Gentemot den siffran, som dessutom har kommunicerats flitigt, har poddens lyssningar nära nog halverats.
– De halverades i stort sett då Libsyn började kommunicera lyssningar istället för downloads. Detta var väntat och inget som vi blev förvånade över, säger Felicia Lagerwall till Breakit.
Nedladdningssiffran på 650 000 ska ha använts för att locka annonsörer till podden, enligt uppgifter till Breakit. Poddens huvudsponsor, försäkringsbolaget IF menar att nedladdningssiffrorna förvisso inte har varit avgörande, men trots allt varit en faktor i de årliga förhandlingarna.
Den nya poddvalutan har debatterats flitigt i Resumés spalter. Läs Simon Strands inlägg här och Sveriges Annonsörers svar här.
Sveriges Annonsörer Poddindex lanserades tillsammans med medieaktörerna Sveriges Radio, Bauer Media, Acast och MTG.