Podcast
El- och VVS-firman som gör succé i sociala medier: ”Vi är inte reklamiga”
Publicerad: 9 februari 2022, 08:06
Ingen kommunikationsplan. Ingen strategi. Inget målgruppstänk. Ingen utvärdering. Ändå gör Svanströms El- och VVS succé i sociala medier.
Inte på minst på Youtube där de har över 11 miljoner visningar - helt organiskt.
– Jag har fått ett 30-tal mejl från folk som bytt jobb till el- och VVS-branschen på grund av våra filmer. Det är ju helt fantastiskt, berättar företagets vd Håkan Svanström i podden Kommunikation med Svensson & Mattisson.
När Håkan Svanström upptäckte Google Ads och Facebook år 2008 fanns det ingen återvändo. Det var hej då printannonsering och i stället fullt fokus på de digitala ytorna för företagets marknadsföring. Och sedan dess har Svanströms El- och VVS vuxit. Både vad gäller konkret omsättning och antalet följare. Något som går hand i hand, menar Håkan.
Det som sticker ut är företagets arbete på Youtube där man i dagsläget har 43 000 prenumeranter och en mängd filmer med över 100 000 visningar. Och allt är organiskt. Förutom en bransch full av bra storytelling stavas nyckeln till succén transparent kommunikation, enligt Håkan.
– Vi är inte reklamiga. Vi bjuder på oss själva och visar hur det är att jobba i den här branschen. Vi försöker inte försköna något, berättar Håkan i podden Kommunikation med Svensson & Mattisson.
Men någon tydlig kommunikationsplan, strategi eller målgruppstänk har Håkan Svanström inte haft.
– Jag kör på min magkänsla och det jag tror funkar. Och ofta är det den första känslan som är den rätta, säger han.
Samtidigt medger Håkan att han har jobbat långsiktigt och ihärdigt med sociala medier för att skörda dagens framgångar.
Lyssna på hela avsnittet här eller via spelaren här nedan!
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.
Kommunikation med Svensson & Mattisson produceras av kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson i samarbete med Resumé.