måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Experten om fotbolls-VM i Qatar: Därför håller de stora sponsorerna tyst

Publicerad: 29 november 2022, 12:41

Foto: Anna Rut

I Qatar pågår fotbolls-VM för fullt, men debatten i Sverige har mest handlat om skandaler. ”Vi som konsumenter kommer diskutera huruvida varumärkena 'walk the talk' eller om det handlar om woke-washing”, säger forskaren Christian Koch som gästar Resumé Insikts podcast.

Ämnen i artikeln:

NyheterFotbolls-VM

R

Redaktionen

red@resume.se


I Sverige har Fotbolls-VM i Qatar omgärdats av en intensiv debatt. Mutorna som föregick att det internationella fotbollsförbundet Fifa tilldelade landet mästerskapet, flera döda migrantarbetare under arenabyggena och förtrycket av mänskliga rättigheter i diktaturen har flyttat fokus från fotbollen i världens största evenemang.

I veckans avsnitt av Resumé Insikts podcast diskuterar vi sponsorernas agerande, möjligheter och risker i samband med Fotbolls VM. Gäst är Christian Koch, universitetslektor i företagsekonomi inriktning marknadsföring vid Högskolan i Kristianstad. Han anser att trycket mot mästerskapet, främst från demokratier i västvärlden, inte är tillräckligt för att skaka Fifa i grunden. 

– Fifa är en organisation med 200 medlemmar, och endast en liten del av världens befolkning lever i fullständiga demokratier. Vi får alla information som skapar övertygelser att alla delar vår åsikt, så skallade filterbubblor. Om människor i diktaturerna skulle ha samma tillgång till information som i demokratier skulle kritiken bli kraftigare, säger Christian Koch i podden.

Avsnittet går igenom den eventuella händelseutvecklingen för ett Fifa i kris, varför de stora sponsorerna är så tysta och vilka möjligheter varumärken har att bidra till en förändring. 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev