lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Follow 4 follow – inifrån de okända handelsplatserna på Facebook

Publicerad: 25 mars 2021, 10:23

Programledarna Yasmine Winberg och Amanda Törner

Foto: Pax Engström Nyström

I det nya avsnittet av Insiktspodden ger vi en inblick i hypegrupperna, där frasen ”follow 4 follow” styr. Trots att vissa har så mycket som en kvarts miljon medlemmar tycks fenomenet vara främmande i marknadsföringsbranschen.

Ämnen i artikeln:

FejkföljareFacebookSociala medierInfluencersInfluencer marketingPodcast

R

Redaktionen

red@resume.se


Social media queens, The hype house och Like 4 like. Det är några exempel på en uppsjö av stängda Facebookgrupper där medlemmarna utbyter engagemang med varandra. Många gånger är syftet att snabbt växa sina konton för att kunna börja jobba som influencer och ta betalt av varumärken. Men när tillväxten endast handlar om ett slags affärsutbyte kan algoritmer, personer och varumärken manipuleras att tro att ett konto är mer populärt än vad det egentligen är. 

I det nya avsnittet av Insiktspodden ger vi en inblick i hypegrupperna, där frasen ”follow 4 follow” styr. Trots att vissa har så mycket som en kvarts miljon medlemmar tycks fenomenet vara främmande i marknadsföringsbranschen. 

Lyssna på avsnittet här:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS MER

Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemang
Branschen kritisk till hypegrupper: ”Okunskapen är stor” 

Jakten på ”äkta” följare avslöjar stulna identiteter – experten: problemet har vuxit  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev