Podcast
Follow 4 follow – inifrån de okända handelsplatserna på Facebook
Publicerad: 25 mars 2021, 10:23
Programledarna Yasmine Winberg och Amanda Törner
Foto: Pax Engström Nyström
I det nya avsnittet av Insiktspodden ger vi en inblick i hypegrupperna, där frasen ”follow 4 follow” styr. Trots att vissa har så mycket som en kvarts miljon medlemmar tycks fenomenet vara främmande i marknadsföringsbranschen.
Social media queens, The hype house och Like 4 like. Det är några exempel på en uppsjö av stängda Facebookgrupper där medlemmarna utbyter engagemang med varandra. Många gånger är syftet att snabbt växa sina konton för att kunna börja jobba som influencer och ta betalt av varumärken. Men när tillväxten endast handlar om ett slags affärsutbyte kan algoritmer, personer och varumärken manipuleras att tro att ett konto är mer populärt än vad det egentligen är.
I det nya avsnittet av Insiktspodden ger vi en inblick i hypegrupperna, där frasen ”follow 4 follow” styr. Trots att vissa har så mycket som en kvarts miljon medlemmar tycks fenomenet vara främmande i marknadsföringsbranschen.
Lyssna på avsnittet här:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.