måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Frankrike lagstiftar om barninfluencers – kommer Sverige följa efter?

Publicerad: 1 februari 2021, 14:14

Insiktspoddens programledare Yasmine Winberg och Amanda Törner.

Foto: Pax Engström

I det senaste avsnittet av Insiktspodden avhandlas fenomenet barninfluencers med avstamp i den färska franska lag som ska skydda barns intresse i sociala medier. Lyssna här!

Ämnen i artikeln:

PodcastInfluencersInfluencer marketingIsabella LöwengripKenza ZouitenKissie

R

Redaktionen

red@resume.se


För 15 år sedan hette de Isabella Löwengrip, Kenza och Kissie. Idag heter de Theoz, Iza och Elle. Skillnaden är att dessa influencers är minderåriga, och snabbt skaffar sig miljontals följare i sociala medier, tack vare de gynnsamma algoritmerna. Och annonspengarna pumpas in. Men det är inte helt lätt med lagar och etik när det kommer till barnreklam. Särskilt inte när barnet är både sändare och mottagare. 

I det nya avsnittet av Insiktspodden diskuterar programledarna Amanda Törner och Yasmine Winberg fenomenet barninfluencers och tar avstamp i den färska franska lag som kan ge fängelse för de föräldrar som profiterar på sina barns kändisskap i sociala medier.

Lyssna på avsnittet här: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Här hittar du fler avsnitt av Insiktspodden. 

Läs mer

Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring

Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming

Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt”

Theoz, 15, har två miljoner följare på Tiktok – får inbjudningar för casinon, ”piller” och alkohol
Här är nästa generation influencers – nioårige Ryan tjänar 215 miljoner på sin Youtubekanal

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev