Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Gör hellre något gratis för dig själv än lågbetalt för ett företag”

Publicerad: 20 December 2019, 10:37

Senay Berhe, Arvida Byström och David Orlic

I fyra specialavsnitt under december månad sammanfattar David Orlic 2010-talet tillsammans med kreatörer och opinionsbildare som varit tongivande under det senaste decenniet. I dagens avsnitt medverkar Arvida Byström och Senay Berhe.


I avsnitt tre av fyra specialavsnitt diskuterar Arvida Byström och Senay Berhe kreatörens roll i en värld där alla vill köpa och sälja kreativitet. 

I början av 10-talet var samarbeten mellan varumärken och artister något som fortfarande kunde vara kontroversiellt – på tröskeln till 20-talet har reklamuppdrag tvärtom blivit en självklar del av många artisters vardag. Arvida Byström blev själv känd för en större publik i en uppmärksammad reklamkampanj för Adidas 2017, där hon hade orakade ben.

– Jag tänkte inte så mycket på att jag hade orakade ben, men fick massor med intervjuförfrågningar om det. Är man en viss person så fattar jag att man mjölkar det, men det är inte något som jag pratar jättemycket om. I min konst jobbar jag med bredare teman, så det blir ointressant för mig att bara prata om håriga ben, säger Arvida Byström.

Båda arbetar med identitet som tema, där Byström utforskar femininitet och sexualitet, medan Berhe dokumenterar icke-vita berättelser. Men de tycker inte att deras konst ska kategoriseras som identitetspolitisk.

– Alla konstnärer utgår från sina erfarenheter, men är man rasifierad eller kvinna eller queer så ses det som något externt som inte är värdsligt. Jag är feminist i mitt privatliv, men min konst är inte feministisk. Om jag avgränsar mig på det sättet blir det väldigt svårt att göra något undersökande. Istället måste du göra något som skriver på näsan och det tycker inte jag att konst behöver göra, säger Arvida Byström.

– När jag tittar på konsthistorien saknar jag representation. Jag vill skildra ett djup hos svarta människor i vardagssituationer. Det behövs fler personer bakom kameran, som kan berätta fler historier, säger Senay Berhe, som i november lanserade Afripedia, en global talangdatabas som presenterar kreatörer med afrikansk bakgrund.

De ger också sina bästa råd till unga kreatörer som är i början av sin karriär – tips som de själva önskar att de hade fått för tio år sedan.

– Tänk på din hälsa, för du är ditt viktigaste redskap. Och res, säger Senay Berhe.

– Ibland säger man ja till projekt där man bryter sig själv på mitten. Det är inte värt det. Det är bättre att du gör någonting gratis för dig själv än att du gör något väldigt lågbetalt för ett företag som du inte bryr dig om, säger Arvida Byström.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.