Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Gör influencers affärer på psykisk ohälsa?

Publicerad: 7 November 2019, 14:27

Foto: Janne Naess.

Trenden att prata om sin psykiska ohälsa i sociala medier växer. Veckans poddgäst Malin Karlunden tror inte att influencers gör det för att få lajks.


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt

Trenden har även nått till annonsörerna. Vi har sett exempel på det både från Kry, som fått Sandra Beijer att rekommendera deras psykologtjänst och Lunar, som skulle ha anordnat ett seminarium med Isabella Löwengrip på temat misslyckanden.

En annan mer färsk kampanj på temat är Always, Baaam och Fridas ”Always Confident” som Malin Karlunden, kreativ chef på Aller Media, har varit med och tagit fram. Den ska bygga unga tjejers självkänsla.

LÄS MER: Affärsidé: psykisk ohälsa

– Jag skulle inte kalla det här för en trend, utan en strömning som vi ser i hela samhället. Psykisk ohälsa finns där och vi pratar om det. När influencers själva lättar på locket och berättar hur de mår så får de stöttning. Det är bra att ämnena kommer upp. Att kalla det för trend är att förringa att de här människorna faktiskt gör en stor skillnad för unga människor i dag, säger Malin Karlunden i podden.

Hon skulle heller inte kalla det för en affärsidé. Detta trots att en färsk studie från Göteborgs Universitet visar att influencers kunnat leva på sitt bloggande efter att de berättat om sin psykiska ohälsa.

LÄS MER: Så använder sig annonsörerna av influencer-trenden 

– Nej, det här handlar om något som medier och numera influencers alltid har ägnat sig åt: att väcka uppmärksamhet för ett ämne genom identifikation. Jag tror inte de pratar om sin ohälsa för att tjäna pengar. Kunder ser att de här profilerna engagerar och konverterar, men det handlar inte om ohälsa om andra saker i deras liv.

Men de har ju enormt mycket makt. Vad har de för ansvar i vad de skriver?
– Makt vet jag inte om de har. Har du 200 000 följare och en åsikt om något måste du välja dina ord. Men det här är inte folkvalda politiker som ska vara förebilder.

Här kan du lyssna på hela avsnittet av Resumé Insikts podcast, som produceras i samarbete med Bauer Media.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.