Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

”Guldägget har blivit viktigare”

Publicerad: 25 April 2014, 08:35

Fredrik Thambert, Jessica Bjurström och Digge Zetterberg Odh.

Guldäggsspecial i Kommunikationsklubben. Veckans gäst är Jessica Bjurström, vd på Komm, som i onsdags arrangerade galan på Waterfront i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2014KommunikationsklubbenJessica Bjurström

I veckan gick "Reklam-SM" av stapeln. Nu gästar Jessica Bjurström Resumés podcast för att prata om årets Guldägg och hur tävlingens ska utvecklas på sikt.

En av frågorna som diskuteras är huruvida det råder vänskapskorruption i jurygruppena eller inte. Här råder det delade meningar. Jessica Bjurström tror att de senaste årens breddning av juryn har gjort att fenomenet har minskat kraftigt.  
– Risken för ryggdunkar är mindre, även om vi fortfarande är mänskliga. De som sitter i juryn är väldigt professionella, säger Jessica Bjurström i podden.

Digge Zetterberg Odh tror dock att det sker, om än omedvetet.  
– Guldägget är en subjektiv tävling och det som avgör där är ett gäng människors åsikter. Människor är simpla i hur de fattar beslut, så det är inte konstigt att man är mer vänligt inställd till ett bidrag som en kompis har gjort, tror hon.

En annan het fråga är Guldäggets status. Antalet bidrag har sjunkit, samtidigt som byråerna lägger större krut på att tävla utomlands.
– Jag tror att Guldäggets status är starkare i dag än för tio år sedan, säger Jessica Bjuström i podden.

– Det tror inte jag. Det är fortfarande stort att vinna Guldägg och viktigt att det finns en svensk tävling. Men svenska byråer tävlar väldigt mycket i internationella sammanhang, och det tar tid och kraft från Guldägget. Jag tror att det har blivit lite mindre viktigt, säger Digge Zetterberg Odh.   

Kommunikationsklubben produceras av Delorean.

Prenumerera via iTunes eller RSS.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.