Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Guldäggsordföranden: Den svenska reklamen har blivit skrajsen

Publicerad: 27 Februari 2020, 07:50

Hedvig Hagwall Bruckner är veckans poddgäst.

Foto: Janne Naess

Det bråkas inte i svensk reklam längre. Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King och huvudordförande i Guldägget, vädjar om mer humor och stök när hon gästar Resumé Insikts podcast.


Ämnen i artikeln:

KingPoddPoddarIcaJudit & JuditHedvig Hagwall BrucknerPodcast

När vi gått igenom alla vinnande kampanjer i Guldägget och 100-Wattaren mellan åren 2000-2004 och jämfört dem med de som vann mellan 2015-2019 blir det tydligt att humorn har minskat rejält och att syftesdrivna kampanjer har ökat rejält i antal.

Hedvig Hagwall Bruckner har som Guldäggsjuryordföranden gått igenom alla kampanjer som skickats in till tävlingen i år. Hon konstaterar följande:

– Man kan konstatera att den är lite skrajsen. Den är inte bråkig. Jämför den med 90-talet då till exempel King gjorde reklam för jeansen rocky: ‘Ey woman, I think you left your panties in my kitchen’. Det skulle vara helt omöjligt att göra sådan reklam i dag. Men det var jävligt kul, säger hon i Resumé Insikts podcast.

Hedvig Hagwall Bruckner menar också att även det syftesdrivna har blivit känsligt i dag.

– Man måste leva upp till allt man påstår. Om man skämtar och är hejsan svejsan så kommer man undan med mer. Så jag tror att den är på väg tillbaka. Och jag hoppas verkligen att vi som håller på med humor vågar bråka och skoja även om sådant som är känsligt. Det blir så tillknäppt och fyrkantigt annars.

Dessutom pratar Hedvig Hagwall Bruckner om:

Diskrepansen mellan folkets reklam och reklamjurys.
Att Ica-såpan inte har något bäst före-datum.
Judit & Judits uppgång och fall.

Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media. Lyssna här eller där poddar finns:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.