Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Gunilla Bergh om den höga kostnaden för reklamtävlingar: ”Jag tycker det är odemokratiskt”

Publicerad: 19 November 2020, 08:12

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh gästar Resumé Insikts podcast, som leds av Yasmine Winberg och Amanda Törner.

Foto: Pax Engström.

Det går inflation i kreativitetstävlingar och byråerna satsar hårt på att ro hem priser. Frågan är vad det genererar i form av affärsnytta? I det senaste avsnittet av Insiktspodden gästar byråvalskonsulten Gunilla Bergh och delar med sig av sin syn på kopplingen mellan kreativitet och en stark ekonomisk utveckling.


Ämnen i artikeln:

Gunilla BerghGuldäggetCannes Lions100-wattaren

I det senaste avsnittet av Insiktspodden berättar byråvalskonsulten Gunilla Bergh att hon upplever att tävlingsvinster har blivit en mindre viktig faktor i byråpitcher i jämförelse med för några år sedan.  

– Jag tror att det har blivit mindre viktigt därför att man har lyft fram så många andra aspekter när man ska välja en samarbetspartner som man hoppas att det ska fungera med i många år. Det är inte bara kreativ höjd utan man har börjat lägga in alltifrån naturligtvis leveranserna, priserna, avtalet, kultur, värdegrund – så många andra saker än bara kreativitet. Det handlar nog om att många annonsörer och köpare har blivit skickligare i att upphandla sina byråer och inte bara ser till vad de gjort kreativt för andra. 

Många menar att det har gått inflation i reklamtävlingar, så även Gunilla Bergh. Hon anser också att det finns en odemokratisk aspekt av de höga kostnaderna för att delta. 

– Det är för många tävlingar, det kostar också sjukt mycket pengar att tävla vilket gör att det inte alls är säkert att den potten man har av kandidater att välja på, att den representerar hela branschen. Så att det verkligen blir de bästa, utan de som har råd och tid att skicka in bidragen. Det finns många byråer som är fantastiskt duktiga men som inte har råd och tid att skicka in sina bidrag. Då är frågan: ja, hur relevanta är då priserna? Hur mycket ska man ge de här priserna? Det kanske är så att urvalsgrunden är lite för snäv. 

Hur påverkar det tävlingarnas kraft?
– Ja, den blir ju utspädd. Det blir absolut en utspädningseffekt i det. Finns det för många tävlingar och för många kategorier och de som tävlar är ganska få byråer – det klart att tävlingarnas betydelse kommer minska. 

Måste priset för att tävla sjunka och anpassa sig till corona?
– Det hoppas jag verkligen. Jag tycker det är odemokratiskt att bara de som har råd och tid kan vara med och tävla. 

Lyssna på avsnittet här: 

LÄS MER:

Sveriges mest prisvinnande byråer: Så gör vi för att omvandla vinsterna till nya affärer
Så viktiga är tävlingsvinster vid byråval – Sveriges största annonsörer säger sitt
Två Grand Prix-vinnare i konkurs i år – därför uteblev dragningskraften

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.