Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Gustav Martner om plattformsjättarna: ”De skiter fullständigt i barn – vill bara tjäna pengar”

Publicerad: 27 Augusti 2020, 06:38

Resumé Insikt har i en granskning kunnat visa på att barn exponeras för direkt oetisk – och potentiellt olaglig – reklam på sociala medier. I Resumé Insikts podcast rasar digitalexperten Gustav Martner mot plattformsjättarna, som han menar vägrar ta sitt ansvar för att lösa problemet.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerReklamGreenpeaceFacebookKonsumentverketPodcast

När vi utgav oss för att vara 13 och 17 år i sociala medier fullkomligt överöstes vi av annonser med direkta köpuppmaningar, skönhetsingrepp, ”dejtinglinjer” och onlinekasinon – etiskt tveksamma eller rentav olagliga att rikta mot ett barn. Med digitala mediers framfart och en tillsyn som inte hänger med lämnas samhällets mest sårbara individer nästintill helt skyddslösa i sociala medier. 

I det senaste avsnittet av Resumé Insikts podcast pratar vi med digitalexperten Gustav Martner, i dag nordisk digitalchef på Greenpeace och som tidigare drivit den ideella organisationen Digital Reliance. Där har han inte minst varit engagerad och drivande vad gäller problemet med smygreklam i sociala medier. Han satt dessutom med som sakkunnig i regeringens utredning om reklamlandskapets förändrade villkor för några år sedan. 

– I grunden kan man fråga sig vad vi vill ha för samhälle som ska tjäna pengar på precis alla varianter och längder och tvärer av människors liv – i det här fallet barn, säger han i podden. 

Läs hela granskningen här:

Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen 

Så drabbas barn av den problematiska reklamen: Kan bryta mot barnkonventionen 

Alkohol, sex och satanism – här är annonsintressena för ditt barn (och därför går köpen igenom)

Här är alla kryphål: Så enkelt är det att rikta olaglig och oetisk reklam till barn i sociala medier

Ministern om Resumé Insikts granskning: ”Allvarligt om reglerna inte följs” 

En utmaning som framstod klart i granskningen är att Konsumentverket inte får in anmälningar om problematisk reklam mot barn – just på grund av att det är barn som möts av den. 

– Skulle vi ha den logiken bakom annan brottslighet i samhället: ”det är inte nån som anmäler fortkörare”. Det är en otroligt konstig logik. Existerar problemet? Ja. Då ska man ta tag i den problematiken med de verktyg som vuxenvärlden har, säger Gustav Martner i podden. 

Enligt honom bör barn överhuvudtaget inte ses som konsumenter, och när de blir äldre bör de få vänja sig vid den kommersiella världen mycket långsammare än vad de tvingas göra i dag. Speciellt stort ansvar lägger Gustav Marter på Facebook och de andra plattformsjättarna. 

– Så supercyniska bolag är vi inte vana vid. De skiter ju fullständigt i barn. De vill bara tjäna pengar på de som är på deras plattformar.

Resumé Insikt har frågat Facebook om bolagets ansvar i frågan, läs deras svar här. 

Lyssna på podden här eller där poddar finns. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.