Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Han kritiserar klimatkommunikationen: “Inget kommersiellt bolag kan kalla sig hållbart”

Han kritiserar klimatkommunikationen: “Inget kommersiellt bolag kan kalla sig hållbart”

Klimatmarknadsföringen har exploderat och företagen tävlar om vem som kan visa sig mest grön gentemot konsumenterna. Men det är en marknad med mycket greenwashing och icke-transparens. Joel Lindefors, change director på Futerra, gästar Resumé Insikts podcast för att prata om bra – och dålig – klimatkommunikation.

Publicerad: 22 Oktober 2020, 07:38

Ämnen i artikeln:

MiljöKlimatkrisenLindexJoel LindeforsHållbarhetCubusFuterraH&M

Joel Lindefors, change director på Futerra, gästar Resumé Insikts podcast.

Foto: Pax Engström.

När vi tittade närmare på hållbarhetskommunikation, specifikt hos fast fashion-kedjorna, visade det sig vara svårt att som konsument kunna avgöra vad som skiljer kedjornas hållbarhetskollektioner från det övriga sortimentet.

Här kan du lyssna

Avsnittet av Resumé Insikts podcast finns här eller i din podcastapp.

Det var också svårt att ta reda på hur stort klimatavtryck plaggen gjorde. I stället hittade vi slogans som Cubus ”varje plagg kan rädda världen, lite” och Afounds ”Be a hero. Save more”, som för oss snarare skapade mer frågor än de besvarade.

De senaste åren har hållbarhetskommunikation och -marknadsföring fått ett rejält uppsving. Kan man då som kommersiellt bolag kalla sig hållbar i dag?

– Nej, det kan man absolut inte göra. Vi pratar ofta om en hållbar utveckling. Men det är ju ett mål vi strävar efter. Vi ÄR inte i en hållbar utveckling. Vi har snarare befunnit oss i en ohållbar utveckling. Men eftersom alla vill till en hållbar utveckling eller åtminstone säger att de vill dit, nämns ju ordet sustainability eller hållbar utveckling både här och där. Då kan man förledas och tro att vi faktiskt är där, vilket gör att det dyker upp begrepp som hållbart mode eller hållbar mat, men hela systemet som vi befinner oss i är fortfarande ohållbart. Och det är viktigt att komma ihåg det när vi jobbar med marknadsföring, säger Joel Lindefors, grundare av och change director på Futerra i Resumé Insikts podcast. Han har lång erfarenhet av att jobba med hållbarhet och klimatkommunikation.

Varje plagg kan rädda världen lite, säger Cubus. Vad tycker du om en sådan kommunikation?
– Det är ett fruktansvärt hemskt exempel på dålig hållbarhetskommunikation. Sanningen är det omvända: Varje plagg förstör världen lite. Utmaningen för de flesta som ska kommunicera kring sina lite mindre dåliga erbjudanden är att man vill framhäva den fördel som finns, som ofta är en liten fördel jämfört med den övriga kollektionen, men man är inte lika ärlig kring de nackdelar som finns. Var öppen med hur lång tid det är kvar till man är hållbar. Då kan man skryta om framgångarna.

Varför ser vi då så få exempel på den typen av kommunikation?
– I grund och botten kräver det ett mod man inte har. Det finns så många gratispoäng som man kunde plocka om man hade haft det modet.

Dessutom pratar Joel Lindefors om: Hållbarhetsmärkningar Begreppen klimatneutral och klimatpositiv Dilemmat att kommunicera enkelt i sådana här komplicerade frågor Framtiden för hållbar konsumtion och hållbar kommunikation

Lyssna här!

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.