Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Här är dolda metoden för att hajpa varumärken genom memes

Publicerad: 9 april 2021, 12:15

Insiktspoddens programledare Yasmine Winberg och Amanda Törner gästas av memekreatören bakom Resumemeshehe.

Foto: Pax Engström Nyström

Varför är memes kul, egentligen? Åt vilket håll är memeskulturen på väg? Och finns det någon vinning för varumärken i att använda som av memes som kommunikationsform? Det är frågor av avhandlas i det senaste avsnittet av Insiktspodden, som gästas av mannen bakom memekontot Resumemeshehe.


Ämnen i artikeln:

PodcastSociala medier1177 VårdguidenVarumärkenKommunikation

Fenomenet memes är visserligen ständigt aktuellt, men har varit lite extra omtalat under den senaste tiden tack vare SVT Edits dokumentär ”Du gjorde mig till ett meme”, där Meme Lord Jeki och Instagramlivscoachen Gentlemen’s Coach möts. En annan som medverkar är Resumemeshehe, som gör memes om kommunikations- och byråvärlden. Nu gästar han också det senaste avsnittet av Insiktspodden, för att prata om vad som är den grundliggande tjusningen i memes. Vilka är de största trenderna inom memes just nu? Och vart är memeskulturen påväg? är andra frågor som avhandlas. Dessutom berättar han om det amerikanska fenomenet memekonsulter – personer som inkognito jobbar med att skapa och sprida memes i sociala medier för ett varumärkes räkning. 

Lyssna på avsnittet här: 

Men är det verkligen en bra idé att som varumärke använda sig av memes som kommunikationsform? Det är bevisligen lätt att trampa snett. Ett färskt exempel är hur 1177 Vårdguiden råkade använda ”Hide the pain Harold” i sin kommunikation om vaccinsbokning för äldre. ”Hide the pain Harold” är ett av världens mest kända memes och burkar användas för att illustrera känslan av att hålla tillbaka en inneboende ilska, vilket blev minst sagt komiskt i sammanhanget. 

Resumemeshehe säger i podden: 

– Framför allt är det väldigt väldigt roligt. Det är sånt som händer. Alla varumärken ska kanske inte göra memes. Men det är alltid god idé ha fingret på memeskulturen så att man förstår memekulturen, även om man själv inte vill göra memes. För annars kanske det bli som i det här fallet: att man råkar göra memes. 

Han tycker dock att memes kan vara en bra väg framåt, om det passar varumärket. 

– Jag tycker absolut att fler borde undersöka hur och om man borde göra det. Vad är nyttan för just vårt varumärke och vilken målgrupp vill vi engagera? Och har vi kunskapen att göra det? Om man inte har det tror jag inte det är nån bra idé att försöka, för det är verkligen lätt att trampa snett. Som varumärke har du mycket högre krav på att vara rolig än vad du har som memekonto, för alla som kollar på dina memes vet att du gör det med ett vinstintresse och inte bara för att det är kul.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.