Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Internetforskaren: ”Vi måste sluta prata om skärmtid”

Publicerad: 30 juni 2022, 10:14

Elza Dunkels, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.

Foto: Gitta Wilén

Diskussionerna om begränsad skärmtid handlar mer om rädsla för det nya än om faktisk forskning, menar internetforskaren Elza Dunkels. – Det finns inget vetenskapligt stöd, säger Elza Dunkels i podcasten Kommunikation med Svensson & Mattisson.


Ämnen i artikeln:

NyheterPodcastKommunikation med Svensson & Mattisson

 

Skärmskam, skärmtid och skärmpanik är ord som blivit allt mer aktuella i debatten om våra digitala medier. Men diskussionerna handlar mer om rädsla för det nya än om faktisk forskning. Det menar internetforskaren Elza Dunkels när hon gästar podcasten Kommunikation med Svensson & Mattisson. 

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att barn under två år inte ska använda digitala medier och skärmar alls. Det är en rekommendation som Norge nyligen anslöt sig till, och på DN Debatt gick tio svenska forskare nyligen ut och krävde att Sverige följer Norges exempel.

Elza Dunkels, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, håller inte med:

– Det finns inget vetenskapligt stöd för att sätta upp några ålders- eller tidsgränser när det gäller skärmar. Vi skulle aldrig tycka det är konstigt att säga att barn som cyklar mer blir bättre på att cykla. Men just när det gäller internet är det som att vi vänt på resonemanget och ska hålla barn ifrån det så länge som möjligt för att skydda dem, säger hon i podcasten Kommunikation med Svensson & Mattisson.

Enligt Elza Dunkels är det bättre att engagera sig och uppmuntra barns internetanvändande, i frågor som bland annat rör trygghet och källkritik på nätet.  

– Börja så tidigt som möjligt när du fortfarande har chansen att vara med och påverka, säger hon.

Förutom skärmtid och skärmpanik blir det även diskussioner om bland annat ungas internetvanor och digitalisering. Och den eviga frågan, som i synnerhet media- och kommunikationsbranschen, brottas med: Hur når man den yngre målgruppen i de digitala kanalerna? Och går det ens?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Avsnittet går också att lyssna på här. 

Kommunikation med Svensson & Mattisson produceras av kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson i samarbete med Resumé.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.