Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

”Jag var med i tre olika filmer i samma reklampaus”

Publicerad: 26 April 2019, 13:35

David Orlic, Lotta Lundgren och David Sundin.

I säsongsavslutningen av podcasten Orlic & pratar Lotta Lundgren och David Sundin om resan från att jobba med reklam till att vara med i reklam – och hur det är att vara konferencier på Guldägget.


Ämnen i artikeln:

David SundinDavid OrlicGuldäggetPodcastLotta Lundgren

Dagen efter Guldägget släpps säsongsavslutningen av Orlic &, där de folkkära tv-profilerna Lotta Lundgren och David Sundin berättar om hur det var att leda guldäggsgalan efter att de lämnat kommunikationsbranschen.

– Jag hade varit på 15 guldäggsgalor och visste vad som väntade. Så när jag var konferencier tillsammans med Josephine Bornebusch, försökte jag förbereda henne på det. Inför tredje akten ville hon inte gå ut på scen igen. Ingen hörde vad vi sa. Alla höll på att mingla. Det var kaosstämning. Jag gick ut själv och sa "Hallå? Hallå? Hallå?" tills gästerna undrade vad fan som pågick. Då höll jag ett allvarsamt tal, och då höll de sig lugna ett litet tag till, berättar David Sundin.

David Sundin lämnade branschen 2014 för att bli komiker på heltid och syntes nästan omedelbart i flera reklamkampanjer.

– Zlatan har gjort många reklamfilmer, men jag har varit med i tre stycken under samma reklampaus och det måste vara något slags rekord. Visst, han kan ha gjort fler, men inte i samma reklampaus, säger David Sundin.

För Lotta Lundgren tog det däremot tio år efter att hon lämnade Åkestam Holst tills att hon blev Coops reklamansikte i middagskampanjen "4 personer 80 kronor".

– Jag har genom åren fått erbjudanden att göra reklam för allt från jeans till glasögon och alltid sagt nej, för att jag inte tyckt att det varit värt det. Men med Coop var det annorlunda. Jag tyckte att kampanjen hade ett flott syfte: att laga bra mat för ganska lite pengar. Det är ju trots allt sånt jag jobbar med, säger Lotta Lundgren.

David Orlic ifrågasätter däremot att Lotta Lundgren och David Sundin lämnat branschen över huvud taget och menar att vi alla är en del av uppmärksamhetsekonomin.

– Jag tror inte att reklambranschen inte har någon utsida. Ju mer man undviker den, desto längre dras man in i den. Om man skulle lämna allt och flytta ut i skogen för att leva självförsörjande, skulle det ta fem minuter innan Eldorado ringde och frågade om man ville bli ansiktet för deras prepping-kit med konserver, säger David Orlic.

Utöver att undvika de flesta reklamsamarbeten, är Lotta Lundgren en av få kända tv-profiler som inte har ett instagramkonto. I avsnittet berättar hon varför.

– Jag fattar innerst inne inte varför folk håller på. Varför människor som redan får vara med behöver sociala medier. Jag är en sån som får vara med – en gång om året har jag en tv-serie, jag får vara med i tidningar, jag skriver böcker – vill man ta del av mig så finns det tillräckligt mycket som det är. Varför ska någon behöva gnugga sig mot en dagligen, undrar Lotta Lundgren.

Orlic & är en podcast i sex avsnitt från Komm, branschorganisationen för Sveriges Kommunikationsbyråer och arrangör av Guldägget. Producent är Lars Erlandsson.

Avsnittet finns tillgängligt via Itunes, Spotify och Acast.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.