Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

James Savage: Omöjligt att kommunicera fram en positiv Sverigebild

Publicerad: 26 Juni 2020, 06:47

Det är ingen idé, kommunikatörer! I dagsläget går det inte att skapa en positiv Sverigebild med hjälp av kommunikation. Det slår The Locals grundare James Savage fast i senaste avsnittet av Resumé Insikts podcast.


För några veckor sedan visade en rapport som Meltwater tagit fram på uppdrag av Resumé Insikt att tonaliteten kring Sverige är väldigt negativ just nu, både i redaktionella och sociala medier. 

Vi bjöd in James Savage, som är grundare och publisher på The Local och en person som flitigt bjuds in för att tala om Sverigebilden, till podden. 

– Det enda man har kunnat göra är att skademinimera. Det har inte varit läge att måla upp en positiv bild av det som händer i Sverige. Det finns flera sätt att se på Sverigebilden men ofta har man pratat om saker som varit specifika för vårt land, exempelvis föräldraledighet. Resten av världen har lyssnat, nickat och sagt att det varit intressant. Pandemin ät en händelse som också resten av världen har tvingats hantera, och därför går det inte att basunera ut att Sveriges linje är bra, eftersom resten av världen har sina egna mått, säger han i podden.

Hur tror du att situationen påverkar svenska varumärken internationellt som hittills profilerat sig hårt med den svenska identiteten?
– Jag tror inte att den negativa Sverigebilden kommer påverka dem alls på längre sikt. Visst kan man kortsiktigt ifrågasätta kompetensen i den svenska regeringen eller säga att svenskar är naiva, men Volvo och Ikea har andra starka svenska värderingar och en egen grund att stå på.

Vad kan vända den negativa Sverigebilden?
– Det går inte att bygga en positiv Sverigebild utan att dödstalet sjunker eller att den svenska ekonomin klarar sig bättre än andra länders. Tyvärr inget vi ser några tecken på just nu. 

Lyssna på podden här eller i din podcastapp.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.