Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Jesper Albansson om bilreklamen: ”Ibland kan man köra cowboystilen och freestyla lite”

Publicerad: 30 Januari 2020, 08:18

Måste bilreklam vara så intetsägande? Fiats dåvarande marknadschef Jesper Albansson gick emot huvudkontoret – och publicerade prisvinnande printar. I podden berättar han storyn.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiPoddFiatBilreklamPoddarResumé InsiktJesper AlbanssonReklamPodcast

Snöglittrande alpvägar, körglädje och fyrhjulsdrift. Klyschorna avlöser varandra och bilreklamen är generisk – det är motorjournalister, kreatörer och vanliga konsumenter överens om. Personbilar är den tredje största annonsören i Sverige. 2,4 miljarder kronor rullar ut i marknadsföringssyfte. Men reklamen sticker inte ut speciellt mycket.

LÄS MER: Test på stan – endast 62 av 318 gissar rätt på reklamen: ”intetsägande”
LÄS MER: Annonsörerna kluvna till reklamtestet: ”Vi jobbar på ny strategi för att sticka ut”
LÄS MER: Träffsäker bilreklam genom åren – därför sticker den inte ut i dag

Podden gästas denna vecka av Jesper Albansson, tidigare marknadschef på Fiat-gruppen och idag marknadschef på utomhusbolaget Ocean Outdoor. Han står bakom flera uppseendeväckande printannonser för varumärket Jeep.

Han menar att vårt test visar hur svårt det är att göra bilreklam som sticker ut.

– Det är ofta vara, pris och erbjudande i annonserna i bilbilagan. Annonserna är uppställda precis som ert test. Det är svårt som annonsör att landa rätt. Ingen vill göra ineffektiv reklam. 

Han, liksom övriga experter vi har pratat med, tror att svårigheten ligger i att svenska marknadschefer styrs hårt av centralledningen. Mycket av bilreklamen är global och översätts.

– Just den lokalanpassade kommunikationen blir svår att genomföra eftersom det saknas budget och brand guidelines. Att undvika att det blir generisk är en stor utmaning. Ibland kan man köra cowboystilen och freestyla lite men då är det ofta varumärkeskommunikation och inte säljdrivande reklam.

Jesper Albansson stod under 2017 för ett gäng hyllade printannonser tillsammans med lead-byrån Saatchi & Saatchi. Många minns säkert också annonsen som är utformad som två berg med en väg mellan sig, där Jeep berättar hur en person försvinner ut i ett nytt liv i vildmarken tillsammans med sin bil .Han förankrade inte innan publicering, men ångrar ingenting.

– Bakgrunden var att vi hade mycket assetts som kom från centralt håll. Vi kände inte att de pratade till det segment som de ville bryta in på. Till slut kände jag att vi tar chansen och göra något annorlunda. Antingen går det åt pipsvängen eller så får vi röra om i grytan. Så hade jag tur som hade en byrå med ett bra mått av crazyness.

Efter det fick man blodad tand och publicerade ”Min Helg”.

– Man pratar om mönsterbrytande och det var det som var en viktig del i alla de här annonserna, säger Jesper Albansson.

Fick huvudkontoret reda på något? Väljer Jesper Albansson bil eller utomhustavlor med kniven mot strupen? Vad har han för tips till andra som vill sticka ut? Allt det får du reda på i veckans avsnitt av Resumé Insikts podcast. Podden görs i samarbete med Bauer Media.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.