Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Joakim Jardenberg om Facebook-bojkotterna: Sminka inte grisen

Publicerad: 24 September 2020, 06:56

Resumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Amanda Törner gästas av Joakim Jardenberg.

De ständiga bojkotterna har ingen reell makt över techjättarna. Det slår internetpionjären Joakim Jardenberg fast i Resumé Insikts podcast.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medierJoakim Jardenberg

Facebook får ofta kritik för att vara slutna och icke-transparenta kring hur de hanterar problem som hot och hat som finns på plattformen. 

I somras gick ett tusental annonsörer ut i en bojkott och meddelade att de stoppar all annonsering på Facebook i en månad på grund av just hat och desinformation. 

Lyssna på avsnittet här. 

Joakim Jardenberg tycker att den här typen av bojkotter ofta endast är ett spel för gallerierna.

– Man får inte hålla på och sminka grisen, och det tycker jag att man gjorde här, säger han i Resumé Insikts podcast.

Den här podden diskuterar ämnen som vi har skrivit om i Resumé Insikt. Läs artiklarna här:

Svenska varumärken påstods bojkotta Facebook – nu anklagas de för opportunism: ”Värsta typen av CSR-washing” 

Positionering ”good guy” – så har Facebook tvingats tvätta sitt varumärke inför presidentvalet 

Men kan inte en jätte som Unilever, en av de som var med i bojkotten, ha en påverkan på Facebook?
– Egentligen inte. Om du tittar på hur mycket pengar som Facebook drar in från de 100 största annonsörerna jämfört med alla andra kunder så är det uppenbart att det inte går att påverka Facebook i någon hög utsträckning rent ekonomiskt. För att det ska ske krävs en massiv bojkott, med tiotusentals om inte hundratusentals som medverkar. Däremot sätter det sökarljus på Facebook i den relativt ytliga debatten.

Han tror också att Facebook och andra techjättar gör vad de kan.

– Jag vet att om Facebook hade kunnat trycka på en knapp för att få bort hot och hat så hade de gjort det, för det här är dyrt. Det finns ingen av nätjättarna som tycker att det är en bra idé att hot och hat ligger på deras plattform.

Men vi pratar ju om ett av världens mest lönsamma bolag. Kan de verkligen inte göra mer då?
– Det finns inget enkelt svar på de här frågorna. Man måste hitta smarta, långsiktiga lösningar för att komma till bukt med dessa problem. Det skalar inte att bara kasta mer resurser på problemet. Den bästa lösningen vore förstås om alla människor bara slutade vara dumma i huvudet och sluta kasta hat och hot över varandra.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.