Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Kreatörer har ett övertag mot andra entreprenörer”

Publicerad: 22 September 2020, 07:11

I säsongspremiären av Orlic & berättar reklamlegendarerna Tove Langseth och Filip Nilsson om resan från att lämna två av världens bästa byråer till att starta det egna varumärket Closely – som lanseras nästa vecka.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonOrli&Tove LangsethDavid Orlic

Det senaste året har flera av Sveriges mest profilerade kreatörer lämnat kommunikationsbranschen för att bygga egna bolag. Till de mest kända hör Tove Langseth och Filip Nilsson – i branschen välkända byråledare på DDB och Forsman & Bodenfors – som nästa vecka lanserar Closely, ett globalt underklädes- och sportvarumärke med Lindex som huvudinvesterare och partner.

– När jag slutade på DDB visste jag att jag ville starta något eget. Efter att ha jobbat med så många varumärken, visste jag att man bara kan ta det till en viss nivå när man jobbar med en kund. Du kan inte vara inne i produkten hur mycket du än vill, för du har inte det mandatet, säger Tove Langseth.

Closely började som ett strategiuppdrag från Lindex, där Filip Nilsson och Tove Langseth djupdykte i den globala underklädesmarknaden för att se om företaget kunde göra något nytt med sin samlade kunskap och kapacitet.

– Efteråt kände vi: Vilken möjlighet det här är att bygga något nytt. Ska vi bara lämna ifrån oss det här, som en leverans av ett projekt? Så vi föreslog för Lindex att lösningen på det de efterfrågade var att vi skulle göra något ihop, säger Filip Nilsson.

En viktig drivkraft har varit att utmana hur modebranschen arbetar – något som grundarna menar är möjligt tack vare ett starkt hållbarhetsfokus och ett annorlunda sätt att bygga team. Att ta steget från byråbranschen till startupvärlden har gett dem flera nya insikter, och de delar även med sig av sina bästa tips till kreatörer som funderar på att göra detsamma.

– Så mycket som vi jobbar nu, har jag aldrig jobbat förut. Man är hela tiden på gränsen av sin kapacitet, du måste använda allt du kan för att klara av något sånt här, säger Tove Langseth.

– Vi har hela tiden känt vilken otrolig fördel det är att ha med sitt hantverk som kreatör. I och med att så mycket idag handlar om kommunikation, har man ett övertag som många andra entreprenörer inte har, säger Filip Nilsson

Orlic & görs i samarbete med Vad Vi Vet. Producent är Lars Erlandsson. Podden finns bland annat tillgänglig via bland annat Spotify, Acast och Apple Podcasts.

Om gästerna:

Tove Langseth är en av Sveriges mest kända kreatörer, med bakgrund som creative director och vd på legendariska svenska byråer som Paradiset och DDB.

Filip Nilsson är creative directorn och styrelseordföranden som under 25 år var med och byggde upp Forsman & Bodenfors i Göteborg till att bli Sveriges mest prisbelönade byrå.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.