Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Kreatörer har oftast extremt dåligt självförtroende”

Publicerad: 29 September 2020, 08:52

I andra avsnittet av Orlic & berättar Doconomys grundare Johan Pihl och Mathias Wikström om resan från en reklamidé till ett fintech-bolag som hittills tagit in över 50 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

DoconomyMathias WikströmJohan PihlDavid OrlicOrli&

I den tredje säsongen av podcasten Orlic & möter David Orlic kända kreatörer som gått från att bygga andras varumärken till att bygga sina egna. I dagens avsnitt berättar Johan Pihl och Mathias Wikström hur deras Grand Prix-vinnande kampanj Åland Index växte till att bli fintech-bolaget Doconomy, som hittills rest över 50 miljoner kronor i kapital.

– Det började med att vi fick i uppdrag av Tove Erikslund på Ålandsbanken att konkretisera deras hållbarhetsarbete och engagera deras kunder i det. Som ett led i det utvecklade vi Åland Index som en metodik för att beräkna transaktioners klimatpåverkan, säger Mathias Wikström.

– Det är en typ av innovation som kräver ett eget bolag, och vi fick chansen att skala upp den tack vare det nära samarbetet med Ålandsbanken, som också var de första att investera i Doconomy, säger Johan Pihl.

Partnerskap har varit den bärande idén bakom Doconomy, och bolaget har medvetet utformats som en plattform för samarbete mellan stora aktörer från helt olika sektorer.

– På ett och samma kreditkort, inom bara 35 millimeters avstånd från varandra, fick vi ha FN:s symbol för Global Climate Action och Mastercards symbol för säkra transaktioner, säger Mathias Wikström.

– När Mastercard sätter sin logotyp på ett kreditkort som ber användarna att tänka efter innan de handlar, betyder det att de potentiellt minskar antalet transaktioner, vilket är avgörande för deras affärsmodell. Att FN sätter sin logotyp på ett verktyg som representerar masskonsumtion är lika extremt. Men båda parterna förstår vikten av att bryta sig fria från gamla idéer och hitta helt nya lösningar, säger Johan Pihl.

En stor del av samtalet kretsar också kring kreatörers självförtroende och vilka verktyg som behövs för att klara övergången till att bli entreprenör.

– Kreatörer har oftast extremt dåligt självförtroende, eftersom det finns en osäkerhet inbyggd i den kreativa processen. Men samtidigt är de överlägsna på att förändra beteenden, vilket är avgörande när man skapar nya produkter och tjänster, säger Johan Pihl.

– Ur ett kreatörsperspektiv är självförtroendet avgörande för att våga stå upp för sin idé. Där är språket en viktig komponent. ”Ekonomiska” är ett språk precis som vilket annat, och att lära sig det kan ge ett mycket bättre självförtroende, säger Mathias Wikström.

Orlic & görs i samarbete med Vad Vi Vet. Producent är Lars Erlandsson. Podden finns bland annat tillgänglig via bland annat Spotify, Acast och Apple Podcasts.

 

Om gästerna:

Johan Pihl och Mathias Wikström är kreatörerna och byråledarna vars reklamidéer visat sig fungera utmärkt också som affärsidéer. Efter flera prisbelönade innovationsprojekt som Natalia Project, Humanium och Åland Index, grundade de Doconomy 2018.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.