Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Linda Nilsson: ”Vi har varit för dåliga på att göra reklam för reklamen”

Publicerad: 10 September 2020, 09:02

Resumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Amanda Törner pratar byråekonomi och coronakris med Linda Nilsson, ny vd på Komm.

Lönsamheten dalade för byråerna 2019 – och sedan slog coronapandemin till. Resumé Insikts podcast gästas den här veckan av Komms nytillträdda vd Linda Nilsson, som berättar hur hon ser på krisläget och vägen framåt.


Ämnen i artikeln:

ByråerKommEkonomiLinda NilssonPodcast

Resumé Insikts podcast gästas den här veckan av Linda Nilsson, nytillträdd ordinarie vd på Komm. Vi pratar om Byråsveriges ekonomiska situation och den nedåtgående kurva vi kunnat visa på i vår stora bokslutskartläggning: redan innan coronapandemin slog till och lamslog delar av det svenska näringslivet dalade lönsamheten inom alla kategorier. 

Vad kan Komm göra för att vända den negativa trenden? Hur har Komm jobbat för att stötta byråerna under pandemin hittills? Och hur orolig är hon inför framtiden? Det är frågor som diskuteras i avsnittet. 

– Det är klart att det är varningssignaler att kurvan pekar nedåt, men jag skulle ändå säga att medlemmarna ändå ser möjligheter i krisen och komma stärkta ut på andra sidan. Det var en strukturomvandling som påbörjades redan 2018 så många var beredda. Det är därför inte så förvånande att det ser ut som det gör. Sen kunde ingen förutspå pandemin så klart, säger Linda Nilsson i podden. 

Lyssna på avsnittet här.  

Enligt Linda Nilsson krävs det att branschen jobbar med aktivt för att stärka bilden av sig själva. 

– Det finns en skomakarens barn i oss. Vi har varit dåliga på att göra reklam för reklamen. Vi talade om AI, robotar skulle ta över vårt jobb, inhousetrenden växte och det enda vi gjorde var att elda på konsumtionen. Här måste vi ändra bilden av vad vi kan göra. Vi är starkast i förändringsresor, så aldrig har vi varit mer relevanta, starka än nu.

Varför har man inte varit bättre på att förklara värdet från byråhåll?
– Det är oftast när det blir jobbigt, som nu, som man behöver göra det. När hjulen rullar på är det inte lika viktigt som i kristid.

Apropå sjunkande kurvor: Vad tror du att branschen har för förtroende för er som organisation?
– Jag tror och hoppas att förtroendet är högt. Vi har haft en fin och bra relation med våra medlemmar de här senaste månaderna. Självklart finns det de som inte känner sig hörda, och där är det viktigt att öppna upp och ringa oss. Alla kan vi bli bättre.

Linda Nilsson pratar även om:
Vad hon ser mest fram emot i sin nya roll och den viktigaste agendan för Komm framöver.
Vad Komm gjort för att öka betalningsviljan för reklam.
Lärdomar som byråerna dragit av corona.
Vilka byråer som ligger i riskzonen framöver.
Varför hon, till skillnad från många andra, tycker att coronakommunikationen hållit en hög kvalitet.

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.