Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Nils Andersson Wimby: Sluta se digital annonsering som ett universalmedel

Publicerad: 16 Januari 2020, 07:04

Nils Andersson Wimby är veckans poddgäst.

Foto: Janne Naess

Det finns en övertro på vad digital marknadsföring kan åstadkomma i en värld när kortsiktiga klick trumfar kreativitet. Efter vårt annonstest på Facebook bjöd vi in digitala gurun Nils Andersson Wimby för att prata reklamtrötthet, datahets och risken med utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

DigitaltIsobarPoddInstagramFacebookSociala medierPoddarMarknadsföringPodcastsReklamNils Andersson WimbyAnnonsörerPodcastAnnons

Kan du bli medlem? Kan du bli medlem? Kan du bli medlem?

Så här låter det när Unionen marknadsför sig på Instagram. Vi blockerade 300 annonser på Instagram och Facebook, men de kom tillbaka igen och igen och igen. 59 annonser dök upp med samma eller liknande budskap på Instagram.

Anledningen till testet? Om en konsument inte vill se en specifik annons och detta är påtalat för Facebook och Instagram, som ju har samma ägare, varför skulle man då vilja se den igen?

Vi bjöd in Isobars byråchef Nils Andersson Wimby, som dagligen arbetar med Facebookannonsering, för att förklara hur det ligger till. För honom är det inte svart eller vitt.

– Det ligger ju i bakgrunden att Facebook och Instagram ska utforma vad det ska innebära att trycka på ”hoppa-över-knappen”, men också vilket löfte de har mot användare och annonsörer kring vad det ska innebära. Det här är intressant statistik och ger anledning till att prata vidare om möjligheter att välja bort och hur väl det passar när man gör sådana här digitala val. Det är antagligen ingen som är på väg att överge Facebook just nu för att det är för många annonser. Men fungerar det för annonsörer? Känns det okej för en annonsör att min annons visar för någon som inte är intresserad? 

En annan intressant upptäckt är ju våra annonsintressen som Facebook har sparat. Bland annat Sara (Bibeln), samiska och Alban Berg, som vi inte vet vem det är. Facebook kunde inte svara på hur mycket det krävs att man interagerar med dessa innan det bli ett intresse. Men hur tycker du att det här låter?

– Det är ett otroligt komplext system. Följden av det blir ju att som annonsör så är det synd att gräva allt för djupt och hänga upp kampanjen på att styra på intressena. Det kan hända att många av dina vänner har agerat på ett speciellt sätt eller att du tillhör en viss demografi som har det här intresset.

Nils Andersson Wimby har tidigare skrivit ett inlägg i Resumé-bloggen om hur kortsiktiga klick numera trumfar kreativitet. Enligt honom finns det en övertro på vad digital marknadsföring kan åstadkomma.

– Man har sett det som ett universalmedel. Det är mer sälja produkt och mindre kärlek till produkt. Och när vi får snabb data tittar vi på kanaler med snabb feedback.

Han riktar en uppmaning till alla varumärken att tänka efter. 

– Det här en risk med alla tekniska möjligheter. Man måste våga välja bort. Om ni har 42 olika intressen på Facebook, så ligger det i tidens anda att göra 42 olika annonser. Där blir en avvägning, hur bra blir de här annonserna när du har typ en kvart att utforma varje? Hur mycket bad will skapar det om du hamnar fel i din styrning versus att ha en bredare approach och riskera att vara mindre spetsig?

Podcasten görs i samarbete med Bauer Media och finns att lyssna på i Radio Play eller där poddar finns.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.