Podcast
Oatly: Absolut risk för ny stämning efter "Spola mjölken"
Publicerad: 25 september 2019, 16:15
Efter stormen mot Oatly – Martin Ringqvist och Lars Elfman talar ut i Resumé Insikt podd. Foto: Montage
Oatly står utan tvekan för Sveriges mest omtalade kampanj just nu. Resumé Insikt podd bjöd in kreativa chefen Martin Ringqvist och designchefen Lars Elfman för att prata om spelet, stormen och strategin bakom "Spola mjölken".
Ingen kan väl ha missat Oatlys utspel mot mjölkindustrin de senaste veckorna. “Spola mjölken” har rosats och risats i varenda svenskt hem. Lägg därtill att Oatly har varumärkesskyddat pjölk, sölk och brölk – ord som Arla använt från början – och att de sedermera fått stark backlash för sina kinesiska ägare.
Därför är vi extra glada över att denna vecka ha möjlighet att sitta ner tillsammans med Oatlys kreativa chefen Martin Ringqvist och designchef Lars Elfman för att diskutera kampanjsläppet och efterspelet – och komma med lite nytt till debatten.
Kan kampanjen vara olaglig? Har Oatly vuxit sig för stora för att kasta skit på mjölkindustrin? Och är det marknadsföring eller krishantering de sysslat med när de pratat om kampanjen i riksmedier?
Lars Elfman och Martin Ringqvist beskriver det som att det var ganska lugnt de första dagarna efter släppet och att de nästan var besvikna. Sen reagerade Edward Blom – och uppståndelsen blev som en käftsmäll.
Ser ni efterspelet som krishantering eller marknadsföring?
– Vi ser inte riktigt det här som en kris. Det är en naturlig följd av att kampanjen är utformad som den är och vi sticker ut hakan, säger Lars Elfman.
Martin Ringqvist:
– Vi vill ha en debatt. Det är det allt syftar till – att lägga hela diskussionen kring hur vi äter och dricker på bordet. Vi har därför varit beredda på att det skulle bli så här. Men man kan inte alltid styra var diskussionen hamnar någonstans. Det är inte alltid den hamnar där man vill.
2015 dömdes Oatly i Patent- och marknadsdomstolen för att ha använt formuleringar som häcklar mjölk. Innan Spola mjölken nådde Sveriges hushåll har företagets advokater tittat igenom innehållet och godkänt det.
Finns det en risk att ni kan bli stämda igen?
– Ja, det är det absolut. Det är bara att någon bestämmer sig för att pröva det. Men som vi har förstått det ska det inte vara vitesutlösande, säger Lars Elfman.
I det 50 minuter långa avsnittet pratar Oatly vidare om hur de ser på utmanarrollen – är den förbi? – marknadsföringsstrategier, förpackningens betydelse för framgång och om sin kanske största utmaning framöver: hur de ska nå “Lasse på landet”.
Vill du veta mer? Missa inte veckans avsnitt som produceras i samarbete med Bauer Media. Lyssna här.