Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Paolos marknadschef talar ut efter skandalen – här är vägen framåt

Publicerad: 8 Oktober 2020, 05:28

Insiktspoddens programledare Yasmine Winberg och Amanda Törner.

Foto: Pax Engström.

Hur känns det när ett varumärke bokstavligt talat raseras över en enda natt? Resumé Insikts podcast gästas av Ken Nygren, marknadschef på det numera skrotade varumärket Paolos. Han berättar om krishanteringen efter Paolo Robertos sexskandal – och stakar ut vägen framåt för bolaget.


Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoResumé Insikt

I maj greps medieprofilen Paolo Roberto för sexköp, som en del av polisens riktade åtgärd ”Insats torsk”. Hans snabba försök till krishantering drabbade förstås de bolag som han var förknippad med, inte minst matvarumärket som bar hans namn, Paolos.

Produkterna slutade säljas i butik och konsumenter bojkottade varumärket, som snabbt fick skrotas. Och på läktaren fanns ledningen och marknadschefen Ken Nygren.

– Det var en jättechock. Vi fick reda på det här samtidigt som övriga Sverige. Vi hade inte särskilt mycket kontroll över händelseförloppet. Vi har jobbat extremt hårt med att bygga upp varumärket Paolos, säger Ken Nygren i veckans avsnitt av Resumé Insikts podcast. 

– Jag förstår att människor reagerade, men ilskan riktades åt fel håll. För oss var det svårt att nå fram med kommunikation om att Paolo Roberto inte hade särskilt mycket med företaget att göra annat än att han var minoritetsägare, kanske för att produkterna bar hans namn. Man ville straffa personen genom att inte köpa produkterna. Men sen när poletten trillade ner blev människor i stället arga över att produkterna inte skulle finnas längre.

Ken Nygren tycker att vi generellt måste prata mer om cancel-kulturen, som fått både kraft och uppsving i och med sociala medier.

– Om vi har det kravet att inga produkter ska få finnas om någon i bolagens ledning i bolagen gjort något fel eller olagligt, då skulle det ganska snart få konsekvenserna att det inte finnas några produkter kvar i butikerna. Det gäller oavsett om det handlar om kläder eller om mat.

Vid årsskiftet släpps ett nytt varumärke, som ska sälja liknande italienska produkter som Paolos. Namnet på det är dock ännu inte kommunicerat.

Kommer ni behöva beröra det som hänt i kommunikationen?
– Vi lägger det bakom oss. Det som har hänt, har hänt. Detta blir en nystart.

I Resumé Insikts podcast berättar även Ken Nygren om: personkulten bland varumärken nya varumärket krishanteringen när allt briserade. Lyssna här.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoResumé Insikt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.