Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Alla vinner på skönhetsbluffen – utom kunderna

Publicerad: 4 februari 2022, 09:41

Glossybox och Goodiebox påstår att kunderna får exklusiva produkter till en månadskostnad på dryga hundralappen. Men flera av leverantörerna bakom produkterna tycks vara rena brevlådeföretagen med tveksamma affärsmodeller.


Ämnen i artikeln:

SkönhetsboxarGlossyboxGoodieboxGranskningResumés podcast

Skönhet är en av de snabbast växande e-handelskategorierna. De senaste 2-3 åren har den årliga tillväxttakten legat kring 30 procent. Ett sätt att handla skönhet på nätet är genom så kallade skönhetsboxar. För en månadskostnad får prenumeranterna regelbundet hem lådor fyllda med olika produkter, från små prover till fullstora förpackningar. Det huvudsakliga marknadsföringsbudskapet från företag som Glossybox och Goodiebox är att kunderna får exklusiva produkter för en billig peng. Men som Resumé Insikt i veckan visat är vissa av produkterna som marknadsförs som exklusiva långt ifrån kvalitetsprodukter. De senaste åren har det utvecklats en rad företag som köper in billiga produkter på bulk, paketerar om dem och sätter en hög prislapp. Produkterna, som enbart säljs på varumärkenas egna sajter och i boxar, har ofta en prislapp på över 1000 kronor. När andra boxföretag uppmärksammats på upplägget har de valt att bryta samarbetena med företagen, så har dock inte Glossybox och Goodiebox valt att göra. Glossybox är i dag den största aktören på marknaden med en omsättning på 130 miljoner kronor. Dessutom riskerar de och Goodiebox att bryta mot marknadsföringslagen. 

Efter Resumés granskning har communityt kring boxarna reagerat starkt och flera kunder uppger att de nu kommer säga upp sina prenumerationer.

LÄS MER: Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna
LÄS MER: Bolagen försvarar uppblåsta priserna: ”Vi har revolutionerande formulas”

I veckans podd diskuterar Thomas Nilsson, reporter på Resumé, och chefredaktör Yasmine Winberg hur upplägget kan leva vidare och varför skönhetsbranschen är en tacksam bransch för skojare.

På grund av sjukdom så spelar vi in dagens podd på distans vilket gör att ljudet inte är lika krispigt som vanligt. Vi hoppas kunna vara tillbaka i studion om nån vecka och hoppas ni har överseende med ljudkvaliteten.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.