Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: ”Ambassadörer i sociala medier är en outnyttjad kraft”

Publicerad: 25 november 2021, 09:06

Kristina Bexelius gästar denna vecka Resumés podd.

Foto: Anna Rut Fredholm

Medarbetare som ambassadörer är värdefullt för företag idag och är något som alla bör arbeta med. Det säger employer branding-konsulten Kristina Bexelius i veckans poddavsnitt.


Ämnen i artikeln:

PoddPoddarPodcastEmployer BrandingInfluencerInfluencersVarumärkenVarumärkesstrategiVarumärke

Resumé har i flera artiklar de senaste veckorna kartlagt personer som blivit influencers för sina arbetsgivare eller sin yrkesgrupp. Såna som på Tiktok, Instagram och LinkedIn delar med sig av sitt arbetsliv och på så sätt styr bilden av varumärket.

LÄS MER

Medarbetarinfluencern – huvudbry eller varumärkestillgång? 

Hur attraherar man medarbetarinfluencers? Detta ska du tänka på

Varumärkesambassadörer och reklammärkning – vad gäller?

Influencers i offentlig sektor – hur funkar det?

Experterna: ”Fenomenet är en tickande bomb – utvecklingen kräver policys nu”

Vi möter bland andra polisen Peppe Larsson, megainfluencern och lastbilschauffören Angelica Larsson, piloten Björn Lundström som hamnade i konflikt med SAS och Johanna Uddh som tagit över Pinchos officiella konto. Det här är influencer marketing 2.0.

Kristina Bexelius jobbar som konsult inom varumärksfrågor, PR och employer branding och gästar nu Resumés podcast för att prata medarbetarinfluencers.

– Vi litar på människor och inte på företag så detta fenomen är en outnyttjad kraft.

Vilka risker finns det?
– Att nyckelpersonen slutar efter att du har investerat tid och pengar på personen. Och det kommer hända.

Enligt Kristina Bexelius är det inget fel med att uppmuntra människor på företaget att sprida vad de gör.

– När man ser att man har en medarbetare som visar intresse kring att bli ”influencer” för företaget så kan man uppmuntra och hjälpa till så mycket man kan, för då är chansen större att man får profiler som vill dela med sig.

– Men man kan aldrig tvinga någon. Det är helt fel väg att gå.

Lyssna på podden för att ta reda på hur du ska hantera det faktum att fler medarbetare marknadsför ditt bolag, hur du kan instifta medarbetarinfluencers och varför du behöver bygga upp en sociala medier-policy.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://embed.acast.com/resumeinsikt/e870fa2a109deeff6b4d4a18f50204e6

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.