Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Podd: Är det rimligt att få 509 reklammejl på en månad?

Publicerad: 17 April 2019, 14:19

Mikael Aldestam från Reaktion är veckans gäst i Resumé Insikt podcast.

Foto: Janne Naess

509 reklamutskick fick vi i våra privata inkorgar under den senaste månaden. Varför ser det ut så här? Vem köper? Och framför allt: är det rimligt? Mikael Aldestam, digital strateg på Reaktion, reder ut i ett rykande färskt avsnitt av Resumé Insikts podcast.


Ämnen i artikeln:

PoddInsiktPoddarResumé InsiktMarknadsföringResuméPodcastKommunikation

Passa på nu – KLOCKAN TICKAR. Vi menar allvar: du får upp till HALVA PRISET i rabatt (FLASHREA HÄR). De flesta känner säkert igen sig i de här budskapen. För precis så här låter det i vilken inkorg som helst.

Vi har gått till botten med varför det ser ut så här, vilken effekt det ger och varför vi får reklamutskick från varumärken som vi aldrig sajnat upp våra mejladresser hos.

– Om du öppnar det första, andra, tredje mejlet så hade jag förstått det. Men har du inte öppnat de 25 första mejlen förstår jag inte varför du skickar ett 26:e mejl. Det är någonting som har gått sönder, säger Mikael Aldestam i podden och fortsätter:

– Det är tokigheten med att man uppfattar mejl som en gratiskanal. Det man inte räknar med är hur du som mottagare tar emot det. Även om det inte kostar att skicka ut mejlen kostar det i ditt huvud när du som mottagare tröttnar på att ta emot skräp från folk. Då tappar de dig som kund. Kostnaden för det är ju att de lagt in mycket pengar på att få in dig som kund. Då mister de intäkten från dig.

Vi passar också på att låta honom recensera olika ämnesrader i mejl.

Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media och du hittar den där poddar finns. Du kan också lyssna här. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.