Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: ”Att influencers köper fejkföljare är djupt problematiskt”

Publicerad: 4 maj 2022, 12:57

Den svenska influencer-marknaden har exploderat de senaste åren – och fortsätter hela tiden att växa. Därför måste marknaden granskas mer ingående, menar Resumés chefredaktör Yasmine Winberg när hon gästar podcasten Kommunikation med Svensson & Mattisson.


Ämnen i artikeln:

Kommunikation med Svensson & Mattisson

Yasmine Winberg är chefredaktör och ansvarig utgivare på Resumé. Hon har även skrivit boken ”Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” där hon tillsammans med Julia Lundin granskar influencers och influencer marketing.

– Vi ville lyfta diskussionen till en samhällsnivå. För influencers påverkar alla allt mer. De som säger något annat har fel, helt enkelt. Och vi tyckte inte att diskussionen var på den nivå som den borde vara.

– Men det har varit väldigt tyst från influencer-communityt angående boken. Och det har genomgående varit en trend när vi granskat influencers tidigare i artiklar. Antingen duckar de eller så blir de jättearga på oss, säger Yasmine i podden Kommunikation med Svensson & Mattisson.

I avsnittet diskuteras bland annat: Vem är influencer egentligen? Varför är det riskabelt att samarbeta med dem? Hur utbrett är det med bluffsiffror, fejkföljare och köpta likes? Vilken roll kommer influencers spela i valet 2022? Och hur vanligt är det med psykisk ohälsa i branschen?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Kommunikation med Svensson & Mattisson produceras av kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson i samarbete med Resumé.

Här hittar du alla avsnitt av Kommunikation med Svensson & Mattisson! 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.