Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Podd: Betala och bli populär – omdömessajtens affärsidé kritiseras

Publicerad: 13 Juni 2019, 08:17

Hanna Radoncic, marknadschef på Best Transport, ger skarp kritik till omdömessajterna.

Foto: Janne Naess

Betala, samla in omdömen och få högre betyg. Detta är Trustpilots affärsidé. Men hur objektivt är det när det visar sig att betygen kan vara dopade med pengar? Urvattnar inte det förtroendet för tjänsten? Veckans poddgäst är Best Transports marknadschef Hanna Radoncic som själv blivit drabbad.


Ämnen i artikeln:

PoddInsiktPoddarResumé InsiktMarknadschefKartläggningOmdömessajterPodcast

Svenskarna älskar att handla varor på nätet. Enligt Dibs rapport Svensk e-handel 2018 köper 60 procent kläder, skor och accessoarer online. Och allra helst via mobilen. För att kunna välja i djungeln av butiker kan omdömessajter vara ett viktigt verktyg för konsumenterna. Och att ha ett dåligt betyg kan vara förödande för din affär.

Men vad händer med verktygen för konsumenter när det visar sig att betygen kan vara dopade med pengar? Är det objektivt? Resumé Insikt har tittat närmare på omdömessajterna och då framför allt Trustpilot som själva uppmanar företag att betala och samla in omdömen för att få bättre betyg. Vår undersökning av 100 svenska bolag bekräftar bilden av att de som betalar har högre snittbetyg än de som inte gör det. Till exempel så rasar stora företag som Ikea och Ica i rankingen trots att de är några av Sveriges mest älskade varumärken.

En av de som drabbats av omdömessajternas taktik är Best Transports marknadschef Hanna Radoncic som denna vecka gästar Resumé Insikts podd.

– Det är konstigt att omdömessajterna kontaktar företag som fått dåliga omdömen och så erbjuder de att få upp sina betyg mot betalning. Jag vill försvara mitt varumärke, särskilt som jag vet att vi har bra betyg när vi ber alla våra kunder att lämna betyg. Men på omdömessajterna finns det en tendens till att de missnöjda kunderna går in och sätter betyg, säger hon och fortsätter:

– Det ser inte bra ut när man har ett dåligt varumärke och i längden kan det leda till att man tappar affärer – att kunderna väljer ett annat varumärke.

Kan man som konsument lita på de här omdömessajterna?
– Nej, absolut inte. Man ska nog dra öronen åt sig.

UPPDATERING: Vid tiden för inspelningen hade vi ännu inte fått in ett svar från Trustpilot. I ett uttalande säger de att de inte tvingar något företag att bli kund och att man kan vara registrerad hos dem gratis. De menar också att det inte är någon större skillnad på betyget för de varumärken som bjuder in kunder att lämna omdömen hos dem och de som använder Trustpilot gratis, men ändå bjuder in (4,61 jämfört med 4,47 av 5). Om man inte alls bjudit in menar Trustpilot att man har ett snitt på 3,78 av 5. Resumés gjorde en egen undersökning av 100 svenska varumärken som visade att siffrorna skiljde sig väsentligt beroende på typ av kund, gratiskunder hade i snitt 3,7 och betalande 7,75 av 10. Trustpilot påpekar i efterhand att våra beräkningar är fel då vi har tittat på betalande kunder och de menar att det istället är kunder som aktivt bjuder in sina konsumenter att lämna omdömen. Men när Resumé har tagit fram siffrirna har vi tagit hänsyn till vilka som betalar, då Trustpilots verktyg visar det tydligt. Trustpilot vill också framhålla att det inte alls skulle vara deras affärsidé att ta betalt för fler invites som bidrar till ett högre betyg.

"Företag kan bjuda in till så många omdömen som de vill genom att använda deras egna system och kan samla in 100 omdömen gratis via vårt automatiserade system. Företag som använder oss gratis kan också svara konsumenterna, få grundläggande omdömesstatistik och flagga ett omdöme om de tycker att det strider mot våra guidelines. Med tanke på det är det felaktigt att påstå "betala, samla in omdömen och få bättre betyg. Detta är Trustpilots affärsidé", skriver Annemiek Wilson, senior communications manager på Trustpilot, i ett mejl.

Missa inte Resumé Insikts artikelserie om omdömessajterna. Första artikeln är ute nu:

Vi jämförde 100 företag på omdömessajter – vem kan man lita på?

Lyssna på avsnittet här. 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.